Grims Grenka
Grims Grenka - Norges første og eneste designhotell
- Design er for mange synonymt med noe nytt. Men design handler ikke om å redesigne bygningen hvert tiende år; det handler om et konsept, en pakke. Hotell Continental og Grand har jo også design. Et designhotell vil ikke gå av moten, man må derimot redesigne opplevelsen og tilpasse denne til tidens og gjestenes behov. På Grims Grenka får du nå økologisk juice og cocktails fremfor mineralvann, kun norske produkter i det vi kaller "maxi-baren", og timer i feng shui, som nettopp er en trendbølge nå.
66 ulike arkitekttegnede suiter på opp til sytti kvadratmeter, sommer- og vinterstemninger, lamper laget av rådyrgevir, baderomsvegger av frostet glass, designcocktails servert på puter oppe på taket og en restaurant med fossefall. Hotellkjeden First Hotels' nyeste satsning er Grims Grenka ved kvadraturen i Oslo som nå har holdt åpent i ett år. De har skrevet norsk hotellhistorie.
Medlem av www.designhotels.com
For første gang har et norsk hotell blitt medlem av Design Hotels; en internasjonal hotellkjede og merkevarelogo som siler hundrevis av søknader i året. Da Grims Grenka søkte om å bli innlemmet, var det i selskap med 216 andre fra hele verden. Bare åtte kom med. Grims Grenkas takterrasse med utsikt mot Akershus festning gir sydeuropeisk storbyfølelse, og har også blitt kåret til en av Europas ti beste takterrasser. Det er kanskje ikke så rart at hotellet har fått omtale i store medier som Wallpaper, utenlandske utgaver av Elle, Time Magazine og National Geographic. Norges første og eneste designhotell er en eksotisk satsing sett med utenlandske øyne; vi er et av de siste landene i Skandinavia som åpner et rendyrket designhotell.
- København har allerede flere designhotell. I New York ville ingen ha lettet på øyelokket over at man åpnet et hotell som Grims Grenka. Men i Norge har vi funnet en viktig nisje. Å åpne et designhotell handler om mye mer enn å sparkle og male en vegg helt hvit og kjøpe noen kule designmøbler. Mange hoteller i Norge kaller seg ut fra dette et designhotell. Grims Grenka har derimot blitt bygget opp på tegnebordet som et designhotell, og er et resultat av et samarbeid mellom arkitekten Kristin Jarmund og hennes team, designere og en interiørarkitekt, forteller markedsansvarlig Angelica Montez de Oca. Vi står i foajeen hos Grims Grenka, som også fungerer som bar og møterom. Resepsjonsdisken er åtte meter lang, med innslag av mose og blått glass, inspirert av norske tømmerhus. Belysningen er dempet, vegger og møbler er holdt i kubistiske former og brun- og gråtoner. En flere meter lang kobberplate på veggen åpner seg plutselig i et ildested.
- Vi har faktisk ikke møterom, men tenker annerledes, og bruker restauranten, foajeen eller suitene til møter. De fleste hoteller vet ikke å utnytte foajeene sine. Det heter forresten ikke enkeltrom, dobbeltrom eller suiter hos oss. Vi har sommerrom i grønnlige farger, vinterrom i blå, grå og hvite toner, vinter-lounge og garden-suite. Og våre bryllupsgjester får heller ikke et rom tradisjonelt pyntet med roser og en ventende champagneflaske. De kan derimot kjøpe Fun in a box; en sensuell boks eller en romantisk boks. Det er kun jeg og assistenten min som vet hva disse inneholder. Det skal være litt mystikk. Grims Grenka assosieres nettopp med mystikk, luksus og en skandinavisk følelse. SAS-hotellet har over 800 rom, vi har kun 66 samt et penthouse-rom. Her satser vi på det intime, og får ofte VIP-gjester og "celebrities". Vi skal dessuten ha Oslo Fashion Week her, og samarbeider med alle som har noe med norsk design å gjøre. Planen er å kunne vise skiftende utstillinger med norske designere og kunstnere.
Grims Grenka har også utgitt en egen CD som sier noe om stemningen på hotellet, og som du kan ta med deg hjem. I tillegg kommer håndplukkede ansatte fra hele verden, med kjente arbeidsplasser på CV-en, som er en del av servicetilbudet og det lille ekstra.
Bygget over graven til 300 svensker
Vi går videre inn i Ghost- lounge. Et stilrent fossefall skiller den fra restauranten.
- Hotellet er, ifølge spøkelsesvandringen som passerer her, bygget over massegraven til 300 svenske soldater. Tidligere var det et parkeringshus under oss, hvor man flere ganger hadde sett gjenferd, derav navnet Ghost-lounge. Hotellets design og uttrykk er inspirert av norsk natur. På veggen her i restauranten ser du liggende trestrukturer som refererer til norske stavkirker. Vi har steingulv med assosiasjoner til norske fjell og mose som dekor på bordene og tema i resepsjonen. På betongbenken ser du enkle spor etter en fuglefot som har vandret over. Det hele har også fått en asiatisk touch, og maten her er basert på det asiatiske kjøkkenet, som for eksempel retten dim su.
Vi tar heisen opp til fjerde etasje og får se et garden-rom, der en lang gang med en slags trebro fører oss inn til et badekar ved siden av en seng. På lysbryteren står det "carpet" ved den ene dimmeren.
- Ja, her kan du tre inn på the red carpet i den belysningen du måtte ønske, ler Angelica. Hun åpner maxi-baren, og viser de norske multedropsene, norskproduserte organiske drikker og sørlandschips. Her er det peanøttfri sone.
- Hvem er den typiske gjesten på et designhotell?
- Valg av hotell er svært individuelt. Personlig vil jeg ha et lite og intimt hotell, der bartenderen vet hvilken cocktail jeg vil ha den tredje kvelden. Folk velger nok ikke hoteller på grunn av at det er et designhotell i seg selv, men et designhotell har ofte et høyt nivå som tilfredsstiller andre viktige kriterier som beliggenhet, renhet og komfort. Vi spiller på sensualitet, luksus og et helhetlig konsept.
- Hvor står norsk design i dag?
- Det spennende med norsk design er at det enda er så mye rom ledig, og bransjen er i en slags startfase. I utlandet er det meste av designrommet opptatt, og man må klemme seg inn i nye nisjer. Norsk design er også svært anerkjent i utlandet, nettopp på grunn av denne innovative fasen.
Tekst Mette Dybwad Torstensen / Foto Kai Myhre