Glassvalg ved innramming
Glasset man benytter ved en innramming kan ha mye å si for både kunstverkets uttrykk og ikke minst konserveringen av kunsten. Sollyset med sine UV-stråler er alle trykte mediers og kunstverks værste "fiende". Det finnes mange typer glass med forskjellige UV-bestandighet og andre ulike kvaliteter og begrensninger; så hvilket skal du velge? Velger du med øynene, hodet eller lommeboken? Alle glasstypene har fordeler og ulemper avhengig av hvilke kriterier som er viktige for deg.
Vanlig glass
Som standard rammer vi inn bilder med vanlig glass. Dette glasset kalles "float glass" og blir av mange kalt "grønt glass". For kunstverk som skal henge i rom hvor det ikke får direkte sollys på seg vil det vanlige glasset være godt nok til å beskytte ditt kunstverk. Riktignok så har dette glasset noe reflekser i seg, dette kommer særlig frem i lyse rom. I tillegg så er det et begrenset spektrum av lysets bølgelengder som kommer gjennom noe som kan påvirke oppfattelsen av fargene. Men dette legger man som regel ikke merke til med mindre man ser bilde side om side med bilde rammet inn med et glass laget for kunst. Kort oppsummert kan man si:
- Kostnadsfritt
- ingen tillegg i prisen
- Passer alle bilder
- Fåes i alle størrelser, men et stort bilde vil veie mye
- 40% UV-sperre
- beskytter kunstverket mot UV-stråler dersom det ikke blir utsatt for direkte sollys.
- Refleksjoner
- glasset vil gi reflekser
ArtGlass (AR/UV70)
For et lite tillegg i prisen kan vi ramme inn bildet med ArtGlass, og dette er det mest populære tilvaget vi tilbyr. Glasset går også under navnet " AR/UV70", hvor AR er en forkortelse for "anti-refleks" og "UV70" betyr at glasset har en 70% UV-sperre. Denne UV-sperren beskytter kunstverket vesentlig bedre enn vanlig glass, men ikke nok til å konservere kunst. Dette er et glass som er skreddersydd for kunst, i tillegg til at det er refleksfritt og har UV-sperre er glasset "vannhvitt". Med det menes at transmisjonen av spekteret av lysets ulike bølgelenger er opptil 99%, noe en ser veldig klart å tydelig om du henger et bildet rammet inn med ArtGlass opp ved siden av et rammet inn med vanlig glass.
Velger du ArtGlass vil du garantert ikke vende tilbake til vanlig glass, dette er en kostnadseffektiv måte for å virkelig få kunstverket til å stå frem!
- Rimelig
- her får du en betyedlig "oppgradering"
- Passer de fleste bilder
- Leveres i 122 x 205 cm, noe som gir litt begrensning i størrelse på bildet
- Refleksfritt
- Kun 0,5% overflaterefleksjon - oppfattes under de fleste forhold som refleksfritt
- 70% UV-sperre
- beskytter kunstverket vesentlig bedre enn vanlig glass
AR/UV92
AR/UV92 gir deg det som som ArtGlass i form av at glasset er refleksfritt og "vannhvitt", men her får du i tillegg 92% UV-sperre. Dette er ikke nok til konserververing, men nok til å beskytte kunstverk i de fleste rom under de fleste lysforhold. Har du et rom med store vinduer hvor solen skinner en del på veggen kunstverkene henger bør du velge AR/UV92 eller bedre.
- Passer de fleste bilder
- Leveres i 120 x 160 cm, noe som gir litt begrensning i størrelse på bildet
- Refleksfritt
- Kun 0,5% overflaterefleksjon - oppfattes under de fleste forhold som refleksfritt
- 92% UV-sperre
- beskytter kunstverket mot skadelige UV-stråler selv i rom med mye naturlig lys!
AR/UV99 (Museumsglass)
For et museum så er konserveringen av kunstverket viktigere enn antirefleks og fargegjengivelse, derfor er ikke museumsglass en type glass, men en samlebetegnelse for alle glass som har minimum 97% UV-sperre og har visse ISO-sertifiseringer.
Vårt rimeligste musemsglass er et høykvalitets ArtGlass med 99% UV-sperre, anti-refleksbelegg og en bredspektrert fargegjengivelse.
For alle mer kostbare bilder vil vi anbefale et museumsglass for å bevare kunsten!
- Passer de fleste bilder
- Leveres i 101,5 x 152,5 cm, noe som gir litt begrensning i størrelse på bildet
- Vekt
- Veier 20% mindre enn vanlig glass, noe som gjør det enklere å henge opp og krever mindre av opphenget
- Refleksfritt
- Kun 1% overflaterefleksjon - oppfattes under de fleste forhold som refleksfritt
- 99% UV-sperre
- beskytter kunstverket mot skadelige UV-stråler selv i rom med mye naturlig lys!
Optium Acrylic (Museumsglass)
Dette er verdens kanskje beste "glass", og blir benyttet av store kjent museer verden over, deriblandt Rijksmuseum i Nederland.
Her får du et tilnærnet refleksfritt glass som i tillegg til å ha 99% UV-beskyttelse og 98% transmisjon er uknuselig og ekstremt ripebestandig.
Optium Museum Acrylic er som navnet tilsier et akrylglass, dette betyr at glasset har en ekstremt lav vekt noe som gjør det svært godt egnet til store bilder, og i tillegg er glasset "uknuselig".
- Passer alle bilder
- 3mm leveres i 122 x 244cm, 4,5mm leveres i 183 x 244cm
- Lav vekt
- Veier en brøkdel av konvensjonelt glass, og er derfor godt egent til store bilder
- Refleksfritt
- Kun 1% overflaterefleksjon - oppfattes under de fleste forhold som refleksfritt
- 99% UV-sperre
- Museumsgrads beskyttelse
- Uknuselig
- Skulle du være uheldig at bildet faller ned kan du være trygg på at glasset er helt
Mer informasjon
Har du spørsmål rundt innramming, valg av glass eller ønsker mer informasjon kontakt oss! Om du ønsker å se forskjellen besøk Galleri Fineart i Oslo
- Telefon
- 22 01 24 20
- Epost
- kundeservice@fineart.no
- Besøk oss
- Galleri Fineart, Filipstad Brygge 2, 0252 Oslo
Du kan også lese mer hos glassprodusentene: Gro Glass og Tru Vue