Geir Nymark
- Jeg ble akkurat ferdig med første platen til et bilde nå før du ringte, så etterpå skal jeg lage prøvetrykk for å se hvordan det har blitt og om det vil fungere.
Geir Nymark etser både to og tre plater til ett bilde for å få fram de riktige valørene og fargene, så foreløpig har han bare så vidt begynt.
Geir Nymark har blitt hekta på etsning. Resultatet er at det fram fra trykkpressen hans kommer stemningsfulle og vakre landskap som har blitt til gjennom tidkrevende prosesser som aquatint, sukkertint og flatbiting. For tiden selger bildene så bra at galleriene maser på mer.
- Tidligere har jeg hatt en periode med engler, alt fikk plutselig vinger, ler han.
Katter var også et tema en stund, men nå er det altså landskap han er opptatt av. Geir Nymark er født og oppvokst i Bergen, men er nå bosatt på Voss. Hit kom han for å gå på Norsk kunsthåndverksskole i 1979, og endte etter hvert opp som treskjærer, helt uten å ha tatt i et treskjærerverktøy tidligere.
- Kona mi kommer fra en familie med lange treskjærertradisjoner, og da jeg møtte henne, ble jeg dratt inn i det jeg også. Jeg har stort sett levd av å være treskjærer siden, helt til for fire år siden. Da kunne jeg begynne å leve av bildene mine, forteller han.
Barndomsminner
Og nå er det stort sett bare etsningens kunst som gjelder. I atelieret i Kunstverkstaden Magasinet på Voss jobber Nymark med kobberplater og sinkplater som utgangspunkt for bildene sine. Han er opptatt av den stoffligheten etsningen gir bildene og det konkrete avtrykket platene etterlater seg på papiret.
- Det fascinerende med etsning er at alt skjer ganske spontant og umiddelbart, i alle fall slik jeg jobber. Alt du gjør med platen synes, bare man er så vidt bortpå. Noen ganger etser jeg så mye at det blir hull i platen, det er også spennende, da oppstår det en helt egen effekt.
Geir Nymark lar tydelig inspirasjonen fra Vestlandsfjellene prege sine motivvalg. Samtidig lager han vare skildringer av fjærelandskap, med svaberg og dramatiske skyformasjoner.
- Da jeg studerte på Voss og dro hjem til Bergen på besøk, kjente jeg alltid sjøluften komme etter hvert som jeg nærmet meg byen. Det er rart, men det er et eller annet med sjøluft. Da jeg var liten dro vi alltid til Tysnes om sommeren, og noe av dragningen mot sjøen og kysten kommer nok fra barndomsferiene der.
Skyer og vinterlys
Skyer går igjen i flere av Nymarks bilder, og har mye å gjøre med hvordan han liker å tilbringe sommerdagene.
- Jeg er veldig opptatt av skyformasjoner og de plutselige skiftningene i dem. Du kan se en figur eller et landskap, og plutselig er det vekk. Det fascinerer meg. Om våren og sommeren sitter jeg mye ute og bare observerer og prøver å fange det jeg ser slik at jeg kan gjenskape inntrykkene i bildene mine.
Bildet "Påskestemning" som presenteres i Aktuell Kunst er hentet fra en serie med fjellbilder hvor lyset er sentralt.
- I fjellbildene har jeg villet få fram det spesielle vinterlyset over fjellmassivet. Samtidig er greinene på treet i forkant på bristepunktet til å sprette ut og bærer bud om vår, forklarer han. Mer spesifikt går det vel ikke an å beskrive en solfylt påskedag, i brytningen mellom vinter og vår. Før dro Nymark alltid på fjellet i påsken, nå tar han ut sykkelen og nyter de første vårtegnene.
- Det er i grunnen utrolig så opptatt folk er av dette været, vel vitende om at det ikke er noe de kan gjøre med det uansett, humrer han.
Tekst: Ingunn Liabø Fauske