Designikon: Fruktlykten
Av Christina Schulttz.
KUNST 4-2012: Le Klint 101, eller Fruktlykten som den for mange er mer kjent som, ble skapt av Kaare Klint i 1944. Fra krigens dager og frem til i dag har den vært et ikon hos produsenten Le Klint, grunnlagt av hans bror Tage. Medlemmene i familien Klint var ofte involvert i hverandres prosjekter, noe som fikk mye å si for utviklingen av den ikoniske lampen.
Designikon: Fruktlykten
I 1901 foldet Kaare Klints far, arkitekten og sivilingeniøren P.V. Jensen-Klint, en papirskjerm til en petroleumslampe han hadde formgitt i steintøy. Hele familien ble dratt inn for å løse det praktiske problemet knyttet til papirskjermens avstand til det varme lampeglasset, og snart ble papirfolding en besettende hobby rundt familien Klints familiebord. I flere år foldet familien lampeskjermer til venner og bekjente, før Kaare Klints bror, Tage Klint, bestemte seg for å gjøre forretning ut av foldevirksomheten. Den elektriske lyspæren hadde nå gjort sitt inntog for fullt, og det var et stort marked for lampeskjermer som dempet det elektriske lysets skarpe skjær. I 1943 ble selskapet Le Klint etablert, oppkalt etter Tages datter Le.
Le Klint ble startet opp midt under 2. verdenskrig, da det var vanskelig å skaffe mange materialer, inkludert papir. Likevel var papir billigere og noe enklere å få tak i enn flere andre materialer, og firmaet klarte å holde produksjonen gående til krigen var over. Le Klint eksisterer fortsatt i dag, som det eldste belysningsfirmaet i Danmark. I 2003 ble det utnevnt som Kongelig Hoffleverandør, samme år som firmaet hadde sitt 60-årsjubileum.
Med helheten for øye
Kaare Klint ble født i 1888. Han ønsket først å bli kunstner, kanskje hadde det å gjøre med alle kunstnerne og arkitektene i farens omgangskrets. Men i stedet havnet han på Teknisk Skole, og begynte å jobbe i farens arkitektfirma. Arkitekt Jensen-Klints store hovedverk er Grundtvigskirken i København, men han rakk aldri å se denne ferdig utført. Da han døde i 1930, overtok Kaare byggeprosessen. Resultatet er et sobert, vakkert kirkerom skapt med fokus på en materialmessig helhet.
Denne helhetsfølelsen er beskrivende for Kaare Klints formgiverskap. Han var særs grundig, og alt ble planlagt ned til siste detalj. Til Fruktlykten designet han til og med emballasjen. Fruktlykten var en av Le Klints første og største suksesser. Den ble raskt tatt i bruk som firmaets logo, naturlig nok også tegnet av Kaare Klint.
Lampen har en soberhet ved seg som minner om Grundtvigskirkens lyse interiør. Den svever stille i rommet, elegant og mangefasettert. Den oppfyller sin funksjon ved å skjerme lyset og spre det jevnt ut i hele rommet, samtidig som den har en svært tiltalende estetikk som er både enkel og kompleks på samme tid. Kanskje det er dette som gjør at den er like populær i dag som den var for nesten 70 år siden. Det lyse, lette uttrykket kombinert med kryssplisseringens geometriske kompleksitet gir et godt bilde av Kaare Klints måte å tenke på. Papirskjermen er systematisk og nøysomt utformet, basert på matematiske prinsipper. Det er vanskelig å tenke seg at den er foldet sammen av et rektangulært stykke papir.
Klint-skolen
Kaare Klint levde i en tid da industrialiseringen og urbaniseringen for alvor tok til i Danmark. Selv om hans produkter gjenspeiler denne samfunnsutviklingen, blant annet formmessig, bærer de samtidig sterkt preg av håndverkstradisjon og en langsomhet som er stikk motsatt av industrialiseringens hurtige sprang. I 1924 ble Kaare Klint leder for Møbelskolen på Kunstakademiet i København. Her fikk han stor innflytelse på det danske designmiljøet og ble mentor for flere kommende talenter innen designhistorien, og Klint-skolen har vært et begrep siden. Den Klintske formtradisjonen var basert på fornuftig, funksjonell design med det menneskelige behov i høysetet. Estetikken var ren og enkel.
Det var ikke mulig å komme utenom Klint-skolen når man snakket om design i Danmark på denne tiden, og selv om skolen hadde sine motstandere som tok avstand fra de systematiske designprinsippene som ble tatt i bruk her, har den hatt mye å si for utviklingen av den danske designhistorien. Klint-skolen danner for eksempel bakgrunnen for Danish Modern-bevegelsen som skjøt fart på 1950-tallet, der blant annet Arne Jacobsen og Hans J. Wegner var sentrale personer. Kaare Klint er dermed en av de viktigste figurene i dansk og nordisk designhistorie. Ringvirkningene fra hans formgiverskap når helt frem til i dag, da han stadig fortsetter å inspirere dagens designere.
Kilder: Dansk design – Thomas Dickson, 2006. Store danske designere – Anne-Louise Sommer m.fl., 2008. Le Klints offisielle nettside: www.leklint.dk.