Eduard Manet
Eduard Manets maleri av en naken Victorine på picnic med to fullt påkledde unge menn ble en sensasjon da det ble offentliggjort i 1863. Bilde ble refusert av Salongen i Paris det samme året, da det var for skandaløst, men stilt ut med tittelen Le Bain på Impresjonistenes egen Salon des Refusés. Bildet måler 81 x 101 centimeter, og kan i dag sees på Musee d'Orsay med tittelen Luncheon on the Grass eller Le Déjeuner sur l'Herbe. Det ble innkjøpt av louvre i 1906.
Man mener at Manet fikk ideen til bildet da han så flere badere på Argenteuil. Manet husket også kunstneren Giorgione's Concert Champêtre, og ønsket å gjenta dette bildet i klarere farger og moderne stil. Et lignende motiv har også blitt malt av Raphael i The Judgement of Paris. Manet har også beholdt en tradisjonell billedkomposisjon. Det nye er Manets behandling av lys og skygge. Der tidligere mestere benyttet gradering av fargen i en glidende effekt fra det lyse til mørke, delte Manet formene inn i mer kantete plan.
Det var likevel motivet med en naken kvinne sammen med to påkledde menn som vakte avsky og reaksjoner. Kvinnen er Manet's favoritt modell Victorine Meurend og mennene hans svigerbror Ferdinand Leenhoff, og lillebroren Eugène. Var kvinnen prostituert? Hun stirrer usky på betrakteren, og nærmest avkler deg med blikket. For hvem er du som stirrer tilbake på denne gruppen? Og hvem er kvinnen i bakgrunnen? Slike tanker vakte reaksjoner i Manets samtid.
Bildet forårsaket en revolusjon blant kunstnerne i 1860-årene. Monet samler sine tropper, og de dro av sted til skogen for å male utendørs. Dette var noe opprørende nytt, siden kunstnerne til nå hadde vært fanger i sine atelierer.