Syltet fruktkunst
Av Mette Dybwad Torstensen.
KUNST2-2012: Fallen Fruit bruker kollektiv bærsylting som kunst og frukt som en linse å se verden gjennom.
Syltet frukt-kunst
Den Los Angeles-baserte kunstnergruppen Fallen Fruit består av David Burns, Matias Viegener og Austin Young:
- David har bakgrunn som installatørkunstner, videokunst og reklame. Matias' bakgrunn er innen performance, å skrive fiction og akademisk research, og Austin har bakgrunn innen foto, video og direkte kunst. Alt dette kokes sammen i våre prosjekter, forteller gruppen til KUNST.
Et par ganger i året inviterer Fallen Fruit til kollektiv syltetøy-workshop i Los Angeles. Innbyggerne tar med seg bær eller frukt og et rent syltetøyglass. Deretter har gruppa en radikal og eksperimentell bærsylting, gjerne med en kunstnersamtale til. Da gruppa hadde kollektiv sylting i Tromsø Kunstforening i 2010, oppfordret de tromsøværingene til å lage radikalt og eksperimentelt syltetøy. Eksotisk frukt, spennende urter og krydder kunne selvfølgelig også medbringes. Fallen Fruit foreslo basilikum- og guavasyltetøy eller sitron- og peppersyltetøy for å sette fantasien i sving. De kalte prosjektet og videoen for Loneliest Fruit in World, fascinert av arktiske bær. Men er dette kunst, og hva har det med miljø å gjøre?
Fallen Fruits prosjekt er å undersøke maktfordeling og bruk av det offentlige rom. Det hele startet med at de tre kunstnerne laget et kart over offentlig frukt, det vil si alle frukttrær som vokser i eller over offentlig rom i Los Angeles i 2004.
- Vi så at mye frukt grodde i nærområdet vårt, som trolig ville bli kastet. Vi kartla frukten i et kart og laget et kort manifest. Deretter tok vi med folk på kveldsturer, og det åpnet seg en helt ny forståelse for naboområdet. Fremmede ble venner, de inviterte hverandre inn i hagene til hverandre, og alle fortalte frukthistorier, skriver de til KUNST.
Siden har det blitt flere frukttrær i mange byer fra Miami til København. Samarbeidet fortsatte i alle typer medier fra fotografi og video til performance og installasjon. Alle prosjektene har det til felles at de tar for seg frukt i en eller annen form. Noen prosjekter er temporære og tidsbaserte, men de har også flere permanente prosjekter som offentlige fruktparker, ofte finansiert av Los Angeles County Museum of Art. Målet er fem nye prosjekter i året. Den offentlige syltingen har fått navnet Public Fruit Jams. Fruit Forages er en nattlig guidet frukttur i naboområdet, og de har fått i stand et frukttreadopsjonsprogram: Public Fruit Tree Adoptions, der kunstnergruppen inviterer folk til å plante trær på private eiendommer. I 2009 kom videoen The Colonial History of Fruit, med frukthistorier.
Siden har det blitt flere frukttrær i mange byer fra Miami til København. Samarbeidet fortsatte i alle typer medier fra fotografi og video til performance og installasjon. Alle prosjektene har det til felles at de tar for seg frukt i en eller annen form. Noen prosjekter er temporære og tidsbaserte, men de har også flere permanente prosjekter som offentlige fruktparker, ofte finansiert av Los Angeles County Museum of Art. Målet er fem nye prosjekter i året. Den offentlige syltingen har fått navnet Public Fruit Jams. Fruit Forages er en nattlig guidet frukttur i naboområdet, og de har fått i stand et frukttreadopsjonsprogram: Public Fruit Tree Adoptions, der kunstnergruppen inviterer folk til å plante trær på private eiendommer. I 2009 kom videoen The Colonial History of Fruit, med frukthistorier.
- Vi ville vise to sider av koloniseringen med disse frukthistoriene: på den ene siden historien til frukten selv; hvordan den har reist fra en kant av verden (som bananen fra New Guinea til Sentra l-Amerika), og hvilke politiske og økonomiske krefter som har virket på dette. På den andre siden ville vi vise en mer sosial og personlig side til frukten: Hvordan for eksempel bananen (og andre frukter) har rørt individer, fra de som spiser dem, til de som plukker dem, og deres personlige historier.
I 2010 hadde gruppen et prosjekt kalt EATLACMA, som utforsket mat, kunst, kultur og politikk i Los Angeles County Museum of Art. Utstillingen var delt inn i tre deler: en kuratert del med kunstneres ulike hager, en del som inneholdt en utstilling fra den permanente samlingen, og en Let Them Eat LACMA, en en-dags-final-event som brakte sammen mer enn 50 kunstnere til å aktivisere og revitalisere hele museet!
Fallen Fruit har erklært at frukten er en linse de ser verden gjennom. De tenker at frukt kan være mange ting: et subjekt, et objekt, en ting og et symbol. Frukt kan ha barndomsminner, de er fulle av følelser og kjent for de fleste mennesker. Alle har en frukthistorie, og disse er igjen ofte knyttet til en familie, et sted eller historien. Frukten blir dermed en innfallsvinkel for å gjøre undersøkelser knyttet til det offentlige rom. For eksempel i forhold til ideer om dugnad og naboskap; til forholdet mellom by og natur; eller til spørsmål knyttet til eiendomsrett og hvem som har ressurser, og hvem som ikke har det.
- Heller enn å reise en kritikk skaper vi løsninger, fra praktiske til symbolske, ja, fantastiske muligheter for folk, forteller gruppen.
I år er de aktuelle med en utstilling på Smart Museum of Art i Chicago, og jobber med en offentlig fruktpark for County Arts Commission, en installasjon i Del Aire Park i Los Angeles. Gruppen skal også stille ut i Berlin