Etsning




I etseteknikkene preges trykkplaten ved at en syre etser i metallet. Der trykket skal være hvitt, d.v.s. der trykkplaten ikke skal avgi farge, beskyttes den mot syren av en syrebestandig etsegrunn som kunstneren påfører. I denne etsegrunnen arbeider kunstneren med forskjellige redskaper for å få frem strekene som skaper motivet. Når motivet er arbeidet frem i platen legges den i et syrebad slik at motivet etses inn i platen der kunstneren har blottlagt metallet med tegneredskapen.
Papiret det trykkes på bør være litt tjukt og porøst og det må fuktes før trykkingen, slik at det ikke får rifter. Hele platen settes inn med farge, som så tørkes av igjen slik at det kun er farge i de fordypningene kunstneren har arbeidet frem. Papiret legges på platen og disse føres gjennom en presse under stort trykk. Papiret henter opp fargen fra fordypningene i platen. Platen må settes inn med farge og «slås av» for hvert eneste trykk som skal lages. Og ofte trykkes hver farge for seg.
Relaterte kunstverk

Harbor II

Tangible (grønn)

Månen og jeg

Ved vinduet

Å kle seg i en annen

6N

Båt VI

Ettermiddagslys (monotypi)

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Bakom ruver fjellet II (monotypi)

Vest for vannskillet (monotypi)

Mot fjellheimen II (monotypi)

Den blå timen II(monotypi)

Den blå timen II(monotypi)

Utsikt fra høyfjellet (monotypi)

Bråningstid (monotypi)

Mot lysere tider (monotypi)

Ved elvebredden

Vest III (monotypi)

Vest III (monotypi)

Vilvinn

Katarsis

Fjellets dronning

Hun er så sprek II

Kyststed

Støl i fjellet

Liten fjellstøl

Oss to og fjellet

Det bærer utfor

Far og datter

Fjelltreff

Langtur i påsken

Der har vi hytta

Fantastisk nedtur

Familie mot nordlyset

Sammen blandt stjernene

Stjerneskudd

Viddene venter på oss

Familietur i løssnø

Stjernene drysser

Brygge i fjorden

Lite havbilde I

Lite havbilde IV

Lite havbilde III

Lite havbilde II

Måneskinn
