Etsning




I etseteknikkene preges trykkplaten ved at en syre etser i metallet. Der trykket skal være hvitt, d.v.s. der trykkplaten ikke skal avgi farge, beskyttes den mot syren av en syrebestandig etsegrunn som kunstneren påfører. I denne etsegrunnen arbeider kunstneren med forskjellige redskaper for å få frem strekene som skaper motivet. Når motivet er arbeidet frem i platen legges den i et syrebad slik at motivet etses inn i platen der kunstneren har blottlagt metallet med tegneredskapen.
Papiret det trykkes på bør være litt tjukt og porøst og det må fuktes før trykkingen, slik at det ikke får rifter. Hele platen settes inn med farge, som så tørkes av igjen slik at det kun er farge i de fordypningene kunstneren har arbeidet frem. Papiret legges på platen og disse føres gjennom en presse under stort trykk. Papiret henter opp fargen fra fordypningene i platen. Platen må settes inn med farge og «slås av» for hvert eneste trykk som skal lages. Og ofte trykkes hver farge for seg.
Relaterte kunstverk

Ocean One

The Cat

El Bull

The Shell

English Bulldog (gullpatinert)

English Bulldog (grønnpatinert)

Fjordlys

Sjøbris

Gangbro II (gul)

Akterut II

Akterut

Lysspill (grønn)

Lysspill (blå)

I vannet

Men du gjør det feil

Stille stund ved elva

Elva lever II

Meter for meter

Langturen

Brødre ved havet

Skogsdis

Bråningstid (monotypi)

Bråningstid (monotypi)

Ro sammen

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Fluefisker III

Kveld i skogen

RØD LÅVE

Øyeblikk

Fluefisker II

Padlere i fjorden

Liten fjellbu

Fiske fra berget

Den lille gutten og havet

Lysrom (blå)

Sjølys

Sund

Sjøsprut II

Sjøsprut

Kveldslys

Jenta og stjernene

Skogsmyr - Dyrvedalen
