Kaffepause
Av Christina Gothe Schultz.
KUNST 2-2013: Du trenger ingen stor, uhåndterlig og avansert maskin for å lage ordentlig god kaffe. Det beviste Alfonso Bialetti (1888-1970) da han lanserte Moka Express i 1933.
På 1930-tallet ble den italienske økonomien hardt rammet av den store depresjonen, og mange italienere måtte droppe sine jevnlige kafébesøk. Man kan ikke ta kaffen fra en italiener uten videre, og Bialettis kaffekoker ble derfor redningen for mange da den kom ut på markedet. Nå kunne man lage seg en kopp kvalitetskaffe til en rimelig penge, hjemme hos seg selv.
Ideen til Moka Express kommer, tro det eller ei, fra den primitive vaskemaskinen. Denne bestod av en varmekilde og to beholdere. Nederst såpe og vann, øverst skittentøyet. Etter hvert som vannet kokte og fordampet, presset det seg oppover i neste beholder og strømmet gjennom, og slik rengjorde, tekstilene. Alfonso Bialetti (bestefar til den i dag så berømte italienske designeren Alberto Alessi), drev et metallverksted i den lille italienske byen Crusinallo. Han merket seg hvordan såpen fordelte seg grundig i klesvasken, og spurte seg om ikke samme teknikk kunne overføres til kaffebrygging. Svaret ble Moka Express.
Man setter kannen rett på kokeplaten, vannet begynner å koke og dampen presser seg dermed oppover, gjennom den malte kaffen, og samles til slutt opp i toppen av kannen i form av rykende ferskbrygget espresso. Kannens form er åttekantet, stram og Art Deco-inspirert, avsmalnet mot midten der den skrus opp så man kan tilføre vann og kaffe. Den er laget av aluminium, med håndtak av det varmebestandige plastmaterialet bakelitt som beskytter hendene mot det varme metallet.
Bialetti brukte aluminium fordi det var bedre enn stål og jern til oppbevaring av varm kaffe. Kannen holder på varmen samtidig som den porøse overflaten trekker til seg aroma i bryggeprosessen, og smaken på kaffen blir dermed bedre for hver gang. Det er derfor ikke anbefalt å vaske den for grundig mellom hver bruk.
Kannen sitt virkelige gjennombrudd kom på 1950-tallet, etter at Bialettis sønn Renato hadde overtatt driften av firmaet og satt i gang en kraftig og virkningsfull markedsføringskampanje i flere kanaler. I denne sammenhengen kom også logoen Omino con i baffi (den lille mannen med barten), en løs karikatur av Alfonso Bialetti selv, som siden har preget alle Bialettis kanner.
I dag er Moka Express solgt i mer enn 270 millioner eksemplarer verden over, og i Italia finner man den i hele 9 av 10 husstander.
Kilder: Pioneers. Products from Phaidon design classics. Volume one / Deconstructing product design. William Lidwell, Gerry Manacsa / www.bialetti.it