Niåring solgte kunst for 900 000
Av Mette Dybwad Torstensen.
KUNST1-2012: Kieron Williamson på ni år fra England spås å være den nye Picasso i kunstverdenen. Samlere fra hele verden hadde møtt opp for å få med seg utstillingen på 12 malerier i Norfolk like før jul.
Niåring solgte kunstverk for 900 000 kroner på ti minutter
Kieron begynte å tegne som seksåring og har allerede hatt en formidabel utvikling som kunstner, ifølge galleristen hans. Man kan spørre seg om det er sterke foreldrekrefter bak, eller om den britiske gutten virkelig er et supertalent.
- Kieron var egentlig altfor travel og opptatt med andre ting til at han ville tegne alene da han var mindre. Men han spurte oss alltid om vi kunne tegne dinosaurer for han som han kunne fargelegge. Han fargela alltid med en utrolig presisjon. Når han begynte å tegne sine første landskapsbilder, skjønte han hvor lett og hvor morsomt det var, og han har malt og tegnet siden det
, forteller Kierons mor til KUNST.
Niåringen har i dag over 6000 personer som venter å kjøpe et maleri av han. Han har fem utsolgte utstillinger i England, og samlere over hele verden har kjøpt et bilde av han; fra Tyskland, USA, Canada, Portugal, Taiwan, Hongkong, Australia, Frankrike og Østerrike. Han er først og fremst landskapsmaler, men maler også portretter og hester, og bruker olje, pastell og akvarell. Hans mor forteller at han er på nivå med en tolvåring innen matte og språk, og er en person som hater å ikke lage eller gjøre noe.
- Kieron sier han er slik som alle andre gutter på hans alder, og liker de samme aktivitetene som han, men han elsker å male landskap som en hobby, skriver moren på spørsmål om Kieron selv ser på det han gjør, som kunst.
En kunstkritiker skrev i Guardian newspaper i november 2011:
Kieron Williamson er et slikt vidunderbarn som gjør at vi blir slått av undring over hvor fantastisk menneskelig kreativitet er. I uken hvor en utstilling av Leonardo da Vincis verk ble åpnet i Storbritannia, har vi her et innfødt eksempel på den type begavelse som gjorde at 1600-tallsforfatteren Vasari omtalte Leonardo som helt guddommelig. Williamsons malerier triumferer når det gjelder observasjon, ferdighet og fantasi. At et ni år gammelt barn er i stand til å male så følsomme og fullendte landskap, er en imponerende prestasjon. Han fremviser ikke bare en utrolig beherskelse av tegning og maling, men også en emosjonell modenhet som er enda mer forbløffende. Vidunderbarn er sjeldne innenfor kunsten fordi det å skrive et dikt eller komponere en symfoni krever emosjonell modenhet. Barn som utmerker seg på høyeste nivå, er av denne grunn ofte utøvende musikere da den tekniske beherskelsen av et instrument ikke krever en bred livserfaring i seg selv. Men til og med Mozart, det mest berømte av alle vidunderbarn i musikkens verden, utviklet seg hørbart fra de første komposisjonene som ung til de mektige og dype verkene i voksen alder: kunsten hans økte i styrke etter hvert som tristhet, mørke, frykt og alle de voksne tingene kom til.
Det som gjør Williamson så imponerende, er derfor lidenskapen og teknikken i verkene hans. Han reagerer intenst på landemerkene og lyset i Norfolk hvor han er født, akkurat slik de store forgjengerne Gainsborough og Constable fra East Anglia gjorde. St Benets Sunset er et fantastisk maleri, med det ruvende tårnet mot en rødmende himmel. I en alder av ni år er han en romantiker. Det virker som om han er fullstendig innforstått med slike sammenligninger, med inngående kjennskap til mesterne innen landskapsmaleri: han har sett grundig på Turner. Å bli påvirket av slik kunst i hans alder er i seg selv utrolig - å måle seg med den er storslått. Men han maler ikke pastisjer. Hans tolkninger av mesterne er kreative med en ekte visjon. Hva skjer med vidunderbarn når de vokser opp? I middelalderens Italia, ifølge Vasaris bok Kunstnernes liv fra 1550, møtte den berømte maleren Cimabue en hyrdegutt som tegnet i støvet med en pinne. Han ble så imponert over guttens støvtegninger at han tok ham med til Firenze for å lære ham opp. Dette barnet var Giotto. Han endte opp med å bli en av tidenes mest berømte malere. Giotto, og Leonardo for den saks skyld, dro fordel av det unike systemet for opplæring av billedkunstnere knyttet til læretiden hos en mester fra Firenze. La oss håpe vårt utdanningssystem hjelper Williamson også, han har et helt spesielt talent.