Elisabeth Werp - Morgenlys over glemte saler | 27.04 - 10.05
Elisabeth Werp - Morgenlys over glemte saler | 27.04 - 10.05
Fra mandag 27. april er vi så heldig at vi kan vise dere et stort utvalg nye malerier fra Elisabeth Werp. Dette er en serie med malerier, som er en forlengelse av et tema som har opptatt Werp siden siste utstilling i Stenersenmuseet og på Blaafarveværket i 2014, "Forventning".
Temaet er noe som opptar oss alle i den situasjonen vi nå er i, og i hvert maleri prøver Werp å skildre håpet, den nye begynnelsen, den neste muligheten, det vakre som skal komme, den andre virkeligheten bakenfor natten. Morgenlyset som gir løfte om å innfri våre forventninger.
Morgenlys over glemte saler vises i galleriet fra mandag 27/4 kl.12:00. Elisabeth Werp vil være i galleriet fra mandag til og med onsdag 29/4.
Last ned katalog (PDF) og Last ned prisliste (PDF)
Kunstnerens tanker om motivserien
Denne serien med malerier , er en forlengelse av et tema som har opptatt meg siden min siste utstilling i Stenersenmuseet og på Blaafarveværket i 2014, FORVENTNING. Den gang forsøkte jeg å uttrykke begrepet gjennom dekkede bord , tomme stoler , forlatte rom, vandring mot horisont.
For litt over 2 år siden ,begynte jeg å male nedstøvede kinosaler , teatersaler , ballsaler , hotell-korridorer . Det var noen minner som brant seg inn da jeg var stipendiat i Paris , og jeg traff Opera-sjefen fra den gamle operaen på Bastille. Han låste meg inn i den mektige salen med oppslåtte stol-seter , et nedslitt sceneteppe , ornamenter , takmalerier , balkonger, fugler som hadde tatt bolig der inne , sterke lys-stråler fra sprekker i bygget som lyste opp glitrende støv-partikler, Hele stemningen av mennesker som søkte seg hit for å oppleve sterk lidenskap og livets store drama, uttrykt gjennom sublim kunst , presisjon og prestasjon.
Disse rommene fascinerer meg fremdeles. De inneholder en fortettet atmosfære der litteratur, musikk, poesi, dramaturgi , billedkunst osv , er utført på et nivå som forsøker å strekke seg så langt som overhode mulig og der kunsten ble et instrument mellom det menneskelige og det guddommelige.
Alt dette festet seg som bilder og metaforer. Jeg tenkte på disse salene som motsatsen til vår forflatende tid med amatørenes og dillettantenes inntogsmarsj . En tid der alle kan selge seg selv og gjøre seg til "helt" gjennom mobiltelefonen, og der middelmådighet er et mål og en mal.
Men de forlatte salene med lyset fra nattehimler og soloppganger, kan også leses som mentale landskap. I hvert maleri prøver jeg å skildre håpet, den nye begynnelsen , den neste muligheten , det vakre som skal komme , den andre virkeligheten bakenfor natten. Morgenlyset som gir løfte om å innfri våre forventninger.
Om kunstneren, Elisabeth Werp
ELISABETH WERP har utviklet en helt spesiell og umiskjennelig stil der teknikk og symbolikk glir i hverandre i et symbiotisk formuttrykk. Motivene er drømmeaktige, symbolske, figurative, men med et abstrakt innhold. Et sykkelhjul skildrer ikke nødvendigvis et hjul, men det evig tilbakevendende. Et gammelt bord og stol er ikke møbler, men tydelige tegn på menneskers tilstedeværelse og undring over det liv som var her, er her, eller skal komme tilbake.Les mer om kunstneren