Ekebergparkens utvalgte: Salvador Dalí og Jenny Holzer
Av Mette Dybwad Torstensen.
KUNST 4-2013: Venus fra Milo med skuffer til å trekke ut var Dalís hyllest til Sigmund Freud. Dalís skuffekvinner har blitt like kjent som hans rennende klokker.
Salvador Dalí: Venus de Milo aux Tiroirs
I Ekebergparken kan man beskue og klatre i Dalís over to meter høye skuffekvinne i bronse. Å plassere møbelelementer inn i kunstverket hadde Dalí mest sannsynlig sett hos 1600-tallskunstneren og manieristen Giovanni Battista Bracelli. Kvinnen med skuffer er også et viktig motiv i Dalís malerier og tegninger, som Den brennende sjiraffen fra 1936. Dette bildet ble malt før Dalís eksil i USA i perioden 1940–1948. Selv kalte han kvinnene med de åpne skuffene for Femme-coccyx, et fenomen som kan spores tilbake til Freuds psykoanalytiske metode. For Dalí var Freud ensbetydende med et enormt skritt fremover for sivilisasjonen.
Venus fra Milo, som er Dalís utgangspunkt, er et av de mest kjente kunstverkene fra antikkens Hellas. Det antas at statuen forestiller Afrodite, som romerne kalte Venus, gudinnen for kjærlighet og skjønnhet. Statuen er hugget i marmor og er 203 cm høy. De opprinnelige armene og sokkelen har gått tapt. Statuen ble funnet på øya Milos i Egeerhavet i 1820. Den er nå å se på museet Louvre i Paris.
Salvador Dalí (1904-1989) var en fremtredende spansk eksentrisk kunstner som sammen med André Breton sies å ha grunnlagt surrealismen som kunstretning. Dalís vidstrakte kunstneriske repertoar inkluderer film, maleri, tegning, arkitektur, skulptur og fotografi. Dalí sa selv at hans kjærlighet til alt som er forgylt og overdrevet, min lidenskap for luksus og min kjærlighet til orientalske klær kom av at han var av arabisk avstamning. Dalí erklærte seg dessuten apolitisk: Jeg er Dalí og bare det.
Jenny Holzer: Tekster på kampestein
Jenny Holzer jobber ikke med tradisjonell skulptur, men hugger inn eller graverer tekst på steder du kanskje ikke forventer å finne slike ytringer; budskap hun indirekte ber deg lese. Med ett får en enkel kampestein en ny dimensjon som skulptur og en viktig budbringer. Hva som skal stå i Ekebergparken er foreløpig en hemmelighet. Holzer har blitt spurt om hun kan utføre et stedsspesifikt verk.
Jenny Holzer er en mester i å anvende språket som medium. Høsten 2010 var hun på Ekeberg hvor hun traff Christian Ringnes og det kunstfaglige utvalget. Holzer er historisk interessert og ble svært fascinert av Ekebergs lange historie og rike kulturminner. Hun foreslo å utføre et verk hvor hun ved hjelp av steinhuggere skriver bruddstykker av tekster, utsagn og historiske skrifter direkte på bakken og på en stor kampestein som skal plasseres på området mellom Turrells vanntårn og den gamle tyskertrappen som leder til Svenskesletta. Norske steinhuggere er engasjert for finne frem til kunstnerens foretrukne stilistiske uttrykk; font og størrelse på tekst. Steinhuggerarbeidet er del av en svært lang tradisjon med å risse i fjellet på Ekeberg, noe helleristningefeltet ved den tidligere Sjømannsskolen vitner om.
Jenny Holzer (f.1950) er en amerikansk billedkunstner som fikk sitt gjennombrudd på 1980-tallet. Hun arbeider med selvskrevne tekster som gjerne har et feministisk og eksistensielt innhold, ofte formet som anklager. Disse budskapene kommuniserer hun til oss ved hjelp av flere kanaler: Hun har trykt dem på papir og klistret dem opp i telefonkiosker, på vinduer og så videre. Hun har rykket dem inn som TV-reklame, blant annet på den store TV-skjermen på Times Square i New York. Holzer hugger også budskapene inn i steinbenker, marmorgulv og sarkofager. Hennes mest kjente medium er imidlertid løpende elektronisk tekst. Du finner verk av Jenny Holzer blant annet i 7 World Trade Center i New York på Ground Zero, Riksdagsbygningen i Berlin og Guggenheim-museene i New York og Bilbao. Hun har fått en rekke priser, blant annet The World Economic Forum's Crystal Award som gis til kunstnere som har brukt sin kunst til å improve the state of the world.
Truisms (1977-1979) er trolig Holzers mest kjente serie med tekster der hun forfattet en lang serie påstander, eller aforismer, som hun publiserte på alt fra postere til store elektroniske reklameboards på Time Square: a positive attitude means all the difference in the world, boredom makes you do crazy things eller being happy is more important than anything else.