ET KOMPLETT MUSEUM (åpent alle dager)
Av Mette Dybwad Torstensen.
Hva gjør en japansk hage like ved Strømsgodsets hjemmestadion i Drammen? Og en video av dansende eldre kvinner mellom 1700-tallsvaser fra Nøstetangen? Og store tegninger av en filmregissør ved siden av kopier av Rubens og Rembrandt?
DRAMMEN (KUNST): - Vi har en visjon; vi kan aldri bli verdens beste museum, men vi kan bli verdens beste Drammen Museum. Vi er et komplett museum, her skal du finne alt
, sier direktør ved Drammen Museum, Åsmund Thorkildsen, når han møter KUNST sammen med prosjektkoordinator Ida Klingvall.
Som en oase på Marienlyst ligger Drammen Museum. Til sammen har de 60 bygninger, som flere bevarte lystgårder og Holmsbu Billedgalleri, og over 50 000 gjenstander å ta vare på. Hovedmuseet fra 1928 ligger på akse med en lystgård fra 1770, med fem gamle tømmerhus fra Hallingdal og Lychepaviljongen. 11 000 skolebarn er innom i løpet av året. De har barneverksted, familiedager, apper, og i hallen henger en liten lapp om en engle-samlerkonkurranse.
- For 200 år siden var Drammen en av landets viktigste havnebyer. Derfor fikk man gjenstander direkte fra kontinentet. En av mine forgjengere var en driftig dame som tok med seg sjekkheftet oppover i dalene og kjøpte inn norsk folkekunst direkte på stedene, ler direktøren.
I det klassiske museumsbygget finner du det gjeveste av norsk rosemalingskunst, det berømte Nøstetangenrommet, et rom viet kirkekunst og en historisk utstilling. Midt oppe i denne klassiske presentasjonen sniker direktøren inn samtidskunst. I 2011 var det Charlotte Thiis-Evensens videoinstallasjon av dansende eldre kvinner som blandet seg med glass og sølv. I fjor kunne man se Dag Alvengs racerbil-fotografier og Amy Adlers foto-tegninger.
- Adler fotograferer først en person, tegner så av fotoet, ødelegger fotoet og fotograferer tegningen som hun stiller ut. Bildene var lagret på museet i San Diego, men kunstneren ønsket å gi dem samlet til oss,
forteller en begeistret direktør, og tar oss med ut for å se de store pastellene side om side med kopier av Rubens og Rembrandt i trappeoppgangen. Over hodene våre henger en flere hundre kilos glassblåst lysekrone med 160 deler, signert den verdensberømte glasskunstneren Dale Chihuly.
- Denne er vi svært stolte av! Chihuly har satt glassblåserkunsten på verdenskartet og har et studio med over 80 ansatte i Seattle. Vi var så heldig å komme i direkte kontakt med kunstneren, en bragd i seg selv! Jeg sendte over tegninger og foto av trapperommet, og han laget denne spesielt til oss. En spesialist brukte tre dager på å feste hver del med en vaier på et spesialkonstruert stativ som hindrer den å rotere. Dette er en lysekrone uten indre lys, men som kapsler inn lyset som treffer den.
Vi går over gårdsplassen til museets paviljong fra 1990. Her har det som tidligere het Drammen Kunstforening en årlig utstilling. Den faste samlingen er hengt opp i annen etasje.
- Vi har bilder av Balke, Skredsvig, Heyerdahl, I.C. Dahl
ja
og opp til våre dager. De eldste har vi hengt opp slik det var den gangen, i dunkle rom med bildene i tunge rammer over hverandre. Så blir det lysere når du kommer til rommene med mer moderne kunst. Da det stormet som verst rundt den nye opphengingen i Nasjonalgalleriet, kom folk hit!
Oi, er denne her, utbryter jeg foran Champagnepiken av Hans Heyerdahl. Thorkildsen ler.
- I USA hørte jeg en historie om hvordan man definerer verdi på kunst i samlingene. Et Oi er det med minst verdi, et Oi, wow neste og Oh, my god er de på over ti millioner. Og så har du den beste: Oi, jeg visste ikke at denne var i en privat samling.
- Men hvorfor en japansk hage i Drammen?
Thorkildsen har tråkket gjennom snøen til museets siste ervervelse.
- Jeg vil heller snu på det: Hvorfor ikke? Nei, du skal få det mindre flåsete svaret. Den japanske kulturen og formspråket ligger til grunn for mye av den moderne kunsten. Særlig innen den moderne arkitekturen. Frem til 1850-årene var Japan stengt for vestlige land. Amerikanerne klarte å bryte blokaden, og tok med seg hjem det ypperste fra Japansk kunst som lakkarbeider, fine tresnitt, kalligrafi, kimonoer, møbler, arkitektur og så videre. Japonismen ble født i kunsten. Monet malte sin hustru i kimono, og her hjemme var Munch påvirket. På verdensutstillingen i Chicago i 1893 bygget man et eget tehus med japanske håndverkere. I dag er minimalismen inspirert av japonismen. En mengde kunstmuseer, særlig i USA, har derfor en japansk hage. Og nå i Drammen. I tillegg har vi flere hageanlegg som forteller om hagens historie; fra en engelsk lystpark til en fransk formal park. Vi ville ha noe som kunne symbolisere vår tid, som også kan være med å senke tempoet. Drammen Museum er for alle, enten du vil spise vafler, lese tunge vitenskapelige artikler som vi publiserer – eller meditere i denne hagen.
Frem til 1. april kan du se den 80 år gamle maleren Rolf Hoff på Drammen Museum.