DnB NORs kunstsamling
DnB NORs kunstsamling - Norges største private kunstsamling
Etter fusjonen mellom Gjensidige NOR og DnB, har DnB NOR fått en av Norges mest mangeartede og største private kunstsamlinger med over 12.000 kunstobjekter. Kunsten er samlet fra bankens etablering i 1822 og frem til i dag.
Etter 2. verdenskrig begynte bankkonsernene i Norge å få opp øynene for nytten av kunst; først og fremst i lokalene hvor man møtte sine kunder og som en økonomisk investering. I resten av Europa har det vært en mye lenger tradisjon for å investere i kunst blant bankene. Mediciene i renessansen var for eksempel mer kjent for sin kunstsamling og mesenvirksomhet blant kunstnere enn for sin bankvirksomhet. I Norge i dag besitter de største konsernene som Nordea, Telenor, Hydro og Storebrand viktige og store private kunstsamlinger. Telenors kunstsamling er verdt omlag 100 millioner kroner; DnB NORs har en enda høyere anslått verdi. Konsernene kjøper kunst for summer de offentlige museene bare kan drømme om. Telenors kunstbudsjett er på rundt 35 millioner kroner; ti ganger så stort som Nasjonalmuseet for kunst sitt innkjøpsbudsjett.
Aktuell Kunst har passert en flokk pågående journalister, og stopper rett innenfor glassdørene til DnB NORs hovedkontor på Aker Brygge. På rad og rekke henger konsernets juveler fra deres kunstsamling. Vi blir stående og beundre Frits Thaulows Vinterdag fra 1890 med en kvinne på ski innover et snødekt landskap. Det nærmest knitrer under føttene foran snømaleren over alle snømalere, og forkjemperen for l'art pour l'art (kunsten for kunstens skyld). Et annet velkjent Thaulow-motiv fra Akerselva henger også her, og et vakkert landskap signert Hans Gude flankerer landskapsromantikere som Nils Hansteen og Thorolf Holmboe. Opp trappen, forbi en lysende grønn foss, møter vi lederen for DnB NORs kunstkomité, direktør Dag Arne Kristensen. Han er glad for å sette fokus på noe annet enn renteøkning og innsidemistanker.
- Kunstsamlingen skaper identitet og er kulturbærende, sier Dag Arne Kristensen. - Det er viktig å fortelle at vi også vektlegger annet enn å tjene penger, for eksempel ved å investere i spennende norske kunstnere, og gi noe av overskuddet tilbake til samfunnet og kulturen. De viktigste bildene er til enhver utstilt ved inngangen og i bankens lokaler.
Norges største private kunstsamling inneholder over 12.000 objekter, hvorav 2.400 er malerier. Resten av de registrerte kunstverkene teller 7.500 grafiske blader, skulpturer, tepper, antikviteter og en komplett myntsamling; den største og beste i Norge. Samlingen inkluderer også av en rekke utsmykninger hvor den viktigste er Axel Revolds freskoutsmykning av Bergen Børs, som stod ferdig i 1923. Kristensen trekker også frem Gunnar S. Gundersens monumentale malerier i Marmorhallen i Kirkegata 21 i Oslo og Kira Waagers seks bilder i taket i filialen i Kongens gate.
- Samlingen inneholder verker fra midten av 1800-tallet og frem til i dag. Det er noen hull fra perioder med nedgang for banken, som i mellomkrigstiden og rundt bankkrisen på 1980-tallet. Spesielt har vi mye god kunst fra perioden 1840-1910, og mange fine malerier fra norsk gullaldermaleri, forteller Kristensen mens vi vandrer rundt på hovedkontoret og beundrer et av Håkon Gullvågs stolmotiver, samt et av høydepunktene i Kai Fjells karriere; Lesende kvinne fra 1940.
- Du må huske at samlingen har blitt til ved at ildsjeler har engasjert seg. Tidligere banksjef Odd H. Larsen er fortsatt aktiv som pensjonist, sier Kristensen og peker på en av sine egne favoritter; et stort maleri av Jakob Weidemann. I likhet med mange av de andre maleriene er dette trolig noe av det ypperste i Weidemanns karriere. Kristiansen bekrefter at de kjøper kun de beste verkene fra kunstnerne.
Det er ingen rød tråd i kunstsamlingen. DnB NOR kaller samlingen sin demokratisk og folkelig fordi den ikke er bygget over temaer eller perioder, men rundt trender i tiden: DnB NOR og forgjengerne har fulgt en innkjøpstradisjon der innkjøpene best skal representere samtiden. Samlingen speiler heller historien; og det beste fra hver tid. Den fokuserer på de lange linjene; og har både solide røtter i norsk kunsthistorie samtidig som samlingen ser fremover og investerer i det nyeste på kunstscenen. I 2007 ønsket også DnB NOR å offentliggjøre samlingen. 60 arbeider ble stilt ut på Henie Onstad Kunstsenter. Til daglig er verkene spredt i DnB NORs kontorer og møtelokaler i inn- og utland. Særlig er man opptatt av at kunsten kommer ut i regionene. Mange av hovedverkene lånes også ut til utstillinger.
- DnB NOR er et resultat av 200 fusjonerte banker og det er mange banksjefer som har hatt et godt øye til lokale kunstnere og kjøpt inn kunst på alle våre filialer. Det er også eksempler på at kunstnere har gitt kunst som pant på misligholdt lån. Fra 1950-tallet har vi hatt komiteer med bankens egne kunstkyndige som har stått for innkjøpene, med veiledning fra eksterne eksperter og kunstnere.
- Hender det at dere selger kunst for å kjøpe inn nye ting eller fylle hull i samlingen?
- Det har vært nedgangsperioder der man har diskutert å selge, men heldigvis har man tatt til fornuft. Det skjer en sjelden gang at vi selger ett verk, for å finjustere og kjøpe inn ting vi føler vi mangler fra fortiden. En del av utfordringen med samlingen er også å ivareta og utvikle parallelt.
- Kan man si at samlingen er trygg og konservativ?
- Ja, den bærer preg av det. Vi har for eksempel ikke kjøpt inn mye videokunst. Mange vil nok hevde at samlingen jevnt over ikke er provoserende. Ingen skal bli støtt, og kunsten skal likes av ansatte så vel som representere banken utad og skape en profil. Utfordringen nå ligger i å smykke ut vårt nye hovedkontor på Bjørvika som skal stå klar i 2012. Som mange moderne bygg er det mye glass og få vegger. Her må vi tenke nytt med utsmykning i gulv, tak og frittstående verker.
Tekst Mette Dybwad Torstensen