Som eldst i bystyret og med ordførerkjedet rundt halsen siden 1995, var Per Ditlev-Simonsen den rene gallionsfiguren for Oslo by. På små og store tilstelninger stilte han opp; fra akupunkturfestivaler til miljøfestivaler, kulturmønstringer, shippingfestivaler, trikkekjøring med barn og dukker, badstue på Yongstorget med den finske ambassadør Pekka Huhtaniemi og 17. mai frokost med russestyret i Oslo kl. 07.00.
Ditlev-Simonsen er mer en pølsespising, snorklipping, stipendutdeling og champagneflaskeknusing. Han har naturligvis bred erfaring fra både norsk næringsliv og norsk politikk. Det startet som gardist. Deretter bar det til Standford University med økonomi og historie, men det var shipping som vant hans kjærlighet før Oslos ve og vel overtok oppmerksomheten. På Stortinget satte han sin første fot i 1973, for så å ta stand på forsvarsministerens post i perioden 1989-1990. Selv om han er "Høyrefødt", er han i dag ordfører for alle borgere og alle partier i byen.
Ditlev-Simonsen har sine fanesaker når det kommer til landets hovedstad. Eiendomsskatt i Oslo er han f.eks. imot. Han er svært engasjert når det gjelder byens fysiske utvikling, og er formann i juryen for utformingen av Vestbanetomten. Han har videre vist stort engasjement i kampen mot rasisme og fordommer blant annet gjennom kampanjen OXLO. Og ordføreren er klar i sin tale: "Oslo må satse på to ting, vi må satse på boliger for å skaffe skatteinntekter, og vi må satse på kultur." På kontoret i Rådhuset henger Edvard Munch på rad og rekke. Favorittkunstverket hjemme er derimot signert Johan Fredrik Eckersberg (1822-1870).
1. Hva er ditt beste kunstkjøp og favorittkunstverk?
Et meget kjent maleri av Eckersberg fra Romsdalen.
2. Hvorfor? Hva appellerte deg?
Det som appellerte til meg var den storslåtte naturen og de kunstneriske kvaliteter.
3. Hvordan og hvor fikk du tak i det?
Maleriet ble kjøpt på auksjon for en del år siden.
4. Var det for å behage øyet, intellektet, eller med tanke på investering og en mulig verdiøkning at du anskaffet verket?
Maleriet ble kjøpt fordi den delen av landet er usedvanlig naturskjønn og det er en stor glede å ha noe så vakkert på veggen. At bildet har steget i verdi i løpet av de 10-15 årene jeg har eid det gjør meg ingenting.
5. Hva skal til for at du selger kunstverket?
Maleriet er ikke til salgs.
6. Hvor på en skala fra 1-10 (uinteressert - lidenskapelig interessert) kan man plassere din kunstinteresse?
Jeg vil si 7-8 som jeg tolker som meget interessert.
7. Kan man kategorisere en installasjon som f.eks. en plastbåt i et badekar fylt med vann utstilt på Høstutstillingen som kunst?
Ja, det virker slik.
8. Husker du kunst som har gjort deg sint, eller provosert deg på et vis?
Nei egentlig ikke, men det er klart at en del ekstreme og moderne uttrykksformer krever litt tid før man lever godt med dem.
9. Finnes det andre kunstverk som har betydning for deg?
Sinnataggen av Gustav Vigeland som jeg daglig har sett i miniatyr i mitt barndomshjem har vært en påminnelse om en stor kunstners evne til å gi uttrykk for ekte og sterke menneskelige følelser.
10. Er det et kunstverk du enda ikke har fått sett, men som du har lyst til å oppleve?
Det er altfor mange store kunstverk jeg dessverre ikke har sett og har lyst til å oppleve særlig i den store klassiske tradisjon som f.eks landskapsmalerier av Turner, eller verk av El Greco og Goya.
11. Hvilket kunstverk ser du på som et lite stykke norsk Freia melkesjokolade - det største, norske kunstverket opp gjennom tidene?
Vinternatt i Rondane av Harald Solberg som gjengir et landskap og en belysning som er utrolig norsk og helt unikt. Edvard Munchs Stjernenatt fra 1934-24 har for øvrig noen av de sammen kvalitetene.
12. Har du en mening om hvem som er Norges viktigste kunstner?
Edvard Munch
13. Hvilken kunstner kunne du tenke deg å dele en flaske rødvin med i hans/hennes atelier?
Elena Ellingsen og Per Ung, alternativt Haakon Gullvåg i håp om at det kunne få han til å fullføre portrettet av ordføreren i Oslo.
14. Når og hvor besøkte du sist et galleri eller en utstilling?
Det skjer heldigvis ofte, sist i Bergen i forbindelse med åpningen av festspillene.
15. Hvis du fikk lov til å velge fritt fra hele verdens kunstskatter, hvilket verk skulle du helst hatt i ditt eie?
Det måtte være et bilde av en av de store franske impresjonistene. Jeg ville vel valgt et elvelandskap av Monet.
16. Hva hadde livet vært uten kunst?
Kjedeligere med færre utfordringer. For øvrig er det en utenkelig situasjon. Kunst har alltid vært skapt, og har alltid påvirket og skapt menneskelige holdninger.