Lampen som ble filmstjerne


Av Christina Schultz.
KUNST 1-2013: I 1936 la en britisk symaskinprodusent ved et par underlige lamper sammen med maskinene som skulle til importøren i Norge. Det ble det designhistorie av.
Jacob Jacobsen (1901-1992) var på midten av 1930-tallet direktør ved tekstilmaskinfirmaet Jac. Jacobsen A/S som importerte symaskiner fra England. En dag fant han i forsendelsen to pakker med lamper han ikke hadde sett maken til tidligere. Lampene var laget av britiske George Carwardine, og var basert på spenningsprinsippet mellom muskler i menneskekroppen. Fjærene og leddene i lampens arm fungerte som muskler og ledd i en menneskearm, og dette gjorde den svært funksjonell fordi man slik kunne bevege lyset akkurat dit man trengte det.
Jacob Jacobsen (1901–1992) var på midten av 1930-tallet direktør ved tekstilmaskinfirmaet Jac. Jacobsen A/S som importerte symaskiner fra England. En dag fant han i forsendelsen to pakker med lamper han ikke hadde sett maken til tidligere. Lampene var laget av britiske George Carwardine, og var basert på spenningsprinsippet mellom muskler i menneskekroppen. Fjærene og leddene i lampens arm fungerte som muskler og ledd i en menneskearm, og dette gjorde den svært funksjonell fordi man slik kunne bevege lyset akkurat dit man trengte det.
Maskot
Funksjonaliteten til L-1 kommer av dens menneskelige egenskap, måten den kan beveges på. Leddene gjør at den nærmest får et menneskelig kroppsspråk ut ifra hvordan man beveger den, og med en porsjon godvilje kan den til og med se ut som en slags levende skapning. I hvert fall for en filmskaper med god fantasi. På midten av 1980-tallet hadde en av animatørene i det da ukjente amerikanske animasjonsfilmselskapet Pixar en Luxo-lampe på skrivebordet sitt. Dette resulterte i filmen fra 1986 som satte Pixar på verdenskartet, Luxo Jr., hvor lampen lever og har et lite lampebarn. Det er ukjent hvilken av modellene dette var, men man kjenner igjen formen og spenningsprinsippet i L-1. Denne filmen vakte så stor oppsikt at selskapet senere valgte å bruke den lille levende lampen som maskot.
I årevis har L-1 vært den foretrukne arbeidslampen i kontormiljøer verden over, og særlig blant tegnere av ulike slag. Jacob Jacobsen så et stort potensial i de uvanlige lampene han fikk tilsendt fra England, og med sin forretningssans revolusjonerte han dermed markedet for arbeidslamper. Lampen blir fortsatt produsert og er like populær, 76 år senere.
Kilder: Design på norsk. Fra Nøstetangen til Norway Says, Ole Richard Høisæther / Design in the 20th century, Charlotte & Peter Fiell / Glamox Luxos nettside: glamox.com
Relaterte kunstverk

Headdress

Soft serve moment

Newspaper

Chanel packing heat

Smooth operator

Heart of glass

Upside down

More than this

Born to run

Save me

Libertango

Enjoy the silence

Don't eat that yellow snow

Wild horses

Everybody hurts

Fuck you

Tore Tang

Jack Nicholson IV

Bok: Mia Gjerdrum Helgesen

Marilyn

Chairman Mao

Clint Eastwood, New York City, 1985

Andy Warhol, New York City, 1985

Vogue - Italian Fashion - Florence 1961

Vogue - Curzon Street, London - 1961

French Elle - Ina Balke - 1964

French Elle - White coat - South of France - 1975

Girl with Mercedes - Florence 1962

Love' Queen magazine - London 1968

Golden Boy

St Tropez - Brigitte Bardot

La Muse Claudia - Lagerfeld

Elegant Suspense - Cary Grant

Rive Gauche - Grace Kelly

Monroe - Girls room

Sebastian Miyaki

1600 century Astec fan New York 1990

Heel on stove

Cristy Turlington

Skye The old Man of Storr

Skye Quiraing

Skye Point

IMAGINE

Jack Nicholson - Aspen Colorado 1981

Jean Shrimpton & Terence Stamp, London (20" x 30")

David Bowie And Elizabeth Taylor (16" x 12")

David Bowie, Diamond Dogs view 2 (20" x 16")

Clint Eastwood on the set of 'Joe Kidd', 1972 (16" x 20")

The Rolling Stones Tin Pan Alley, London, 1963 (colour) (40" x 40") (post mortem)
