Wik og Walsøe
Av Mette Dybwad Torstensen / Foto Wik & Walsøe.
KUNST 1-2010: Alvene er et symbol på drømmer, håp og troen på det umulige. De er livsglade, oppfører seg edelt og behersker intrikat håndverk. De er naturens engler, smarte og sterke hjelpere for menneskene og jorden vår. Og alver finner du i alle kulturer, forteller de to designerne bak det suksessfulle Alveporselenet. Norsk design har endelig tatt opp kampen om plassen på gavebordene.
Allerede da de møttes på Esmod moteskole på begynnelsen av 1990-tallet, snakket de om å starte noe eget, og finne en nisjebransje innen norsk design. Men i løpet av årene ble de slukt av designbransjen og karriereløpet. Det ble med drømmen. I 2006 sa Linda Svedal Walsøe og Ragnhild Wik endelig opp jobbene sine etter 14 år og forlot lederstillinger i designbransjen og innen produktutvikling. I løpet av noen måneder og med beskjedne midler stablet de på plass en solid forretningsplan, og Wik & Walsøe ble etablert i to nedlagte brakker ved gamlebyen i Fredrikstad. Porselen med høy og varig kvalitet var målet. I dag står deres Alveporselen og serviser side om side med kjente merkevarer som Stelton, Wedgwood og Rosenthal på over 150 utsalgssteder i Norge. Vi møter designerduoen i den ene brakken som fungerer som møterom, kontorer og showroom og testlokale for messestands.
Vi ønsket å erobre den norske plassen på gavebordene ved de store anledningene, vertinnegaver og plassen under juletreet. Derfor er emballasjen også viktig for oss. Ingen av produktene skal koste over 1000 kroner. Mye av norsk design er unik kunst som kan koste opp mot ti tusen for en vase. Et annet kriterium vi satte oss, var at det vi laget, skulle ha en bistandsdimensjon, og produksjonen ble lagt til Bangladesh. Alle kan ikke gjøre som Leger uten grenser, og vi har tro på å hjelpe ved å skape arbeidsplasser og faglig utvikling. Et tredje punkt var at produktene skulle være funksjonelle. Alt skal kunne vaskes i oppvaskmaskinen, og vasene skal ha en form som gjør at de kan vaskes godt og ikke bli illeluktende. Hankene skulle ha plass til en manneneve. Derfor tester vi produktene hele tiden hjemme. Vi lager hverdagsserviser, og i reklamemateriellet viser vi bilder av tallerkenene med makrell-i-tomat-brødskiver. Til slutt skulle designen og produktene ha en forankring i norsk natur. Det er en utømmelig kilde, forteller Ragnhild og Linda mens de serverer kaffe og rundstykker.
Fra tekstilbransjen til porselen
Wik & Walsøe er en suksesshistorie, der en merkevare faktisk er skapt og etablert i løpet av to år. Designerne har klart å treffe et stort publikum i flere generasjoner. For som de sier, å lage haute couture og unikaer er enklere enn å lage produkter tusenvis av folk ønsker å kjøpe.
Vi trodde ikke vi kunne så mye, men ser vi har gått alle gradene og dermed vært gjennom de verste fallgruvene. Derfor har det kanskje tatt så kort tid for oss å etablere det vi har gjort. Linda forteller hvordan hun startet som juniorinnkjøper på Adelsten, og ønsket å endre verden, men fort lærte at 60 % av klærne måtte være i blått for å selge.
Jeg tror ikke noe av min første kolleksjon gikk til full pris. Å lage haute couture er faktisk ikke så komplisert som det kan se ut til; det trenger ikke å selge i volum. Men å tenke kommersielt og finne et plagg som skal treffe 10 000 mennesker, er vanskelig. Det er de bitte små detaljene som teller, snitt og knapper. Slik tenker vi også nå. Etter hvert jobbet jeg i Skeidar og Helly-Hansen og til slutt som produktsjef hos Swix-Ulvang med produksjon i utlandet. Det har vært en bratt læringskurve. Men i motsetning til klesbransjen, der det hele tiden er hyppige deadlines, vinterkolleksjoner som ikke kan vente en måned, og med opptil tolv kolleksjoner i året, har vi nå tid til å bearbeide og finslipe produktene uavhengig av sesonger. Ragnhild ble opprinnelig utdannet kostymedesigner, men startet hos Coop og designet deres volumprodukter som grilldresser og t-skjorter. Senere gikk hun over til Cubus og så til Porsgrunds Porselænsfabrik.
En designerhverdag handler mye om å tilegne seg kunnskap om materialer, form og farge. Når du kan materialet, er mye gjort. I tekstilbransjen må du hele tiden lære deg nye stoffer som kommer. Til slutt går man nesten helt i spinn, og du rekker ikke å tenke før neste produkt slippes ut. I porselensbransjen går ikke utviklingen fullt så fort.
Å skape en vase som barna vil arve
Designerne visste likevel ikke helt hvilke produkter de skulle satse på da de startet. De laget demoer i blant annet skinn, jute og porselen. Og stilte seg spørsmålet: Hva er det som ikke finnes på markedet? Før hadde de alltid tenkt motsatt; hva lager konkurrentene, og hvordan kan man herme etter dette? Nå skulle de finne sin nisje. Det var viktig for oss å ikke skape nok et bruk-og-kast-produkt. Vi ville skape noe varig som barn og barnebarn kunne arve. For hva er det egentlig våre barn kan finne verdi i og arve av oss? Vi kaller oss Nille-generasjonen. Mye av det som arves i dag, er fra våre besteforeldre. Å kaste porselen er noe de fleste har en psykisk sperre for. Porselen kan også bli et smykke, og står for kvalitet. Ikke minst får det lett en affeksjonsverdi.
Alvevasen og Alvekolleksjonen ble fort Wik & Walsøes bestselger, og er kanskje bedriftens merkevare og flaggskip nummer én. Senere har de supplert med seriene Alvekvist, Alvespeil og Alveskog.
Ja, vi har truffet en nerve der. Det er helt utrolig! Nordmenn vil ha alver. Etter mange skisser fant vi alven vår. Det var om å gjøre å finne det riktige uttrykket, og vi testet ut voksne alver, barnealver og guttealver. Alven tror på det umulige og er naturens engel. Nesten alle kulturer har en underverden eller småfolk. Vi tror kanskje ikke personlig på alven, men man opplever jo ting mellom himmel og jord. Hvis det skjer noe negativt eller positivt, sier vi til hverandre at det var nok en alvestrek. Men vi bruker dette som en inspirasjon fremfor en religion. På Island har de en stor alvetro. Der har man faktisk en lov om at veier må bygges rundt steiner hvis det skjer noe galt på stedet, legger Ragnhild til. Selv om alvedekoren er intrikat, men delikat, er vaseformen til Wik & Walsøe svært enkel.
Vi så faktisk nylig en vaseutstilling på Albert & Victoria Museum i London med titusener av vaseformer, men kunne ikke finne vår vaseform. Det var gøy! Tanken var at formen også skulle fungere uten blomster. Alve-krusene har samme form som vasen, og de flate fatene kan brukes til å servere mat på, men kan også ligge alene eller med telys på. Bollene med flat bunn bruker jeg faktisk til å lage fiskegrateng i ovnen! Men dekor er vel ganske uvanlig i norsk design i dag?
Ja, mange var skeptiske til dekoren da vi viste demoene. Det tilhører liksom ikke vår tid, og det er en hårfin balanse mellom det søte og kitschy og dekor som en alv! Det kan lett bli vulgært. Likevel virker det som om designbransjen er utsultet på dekor, og for oss, med bakgrunn i tekstilbransjen, var det naturlig å velge dekor. Da er det viktig at formen er enkel og virker som et lerret for dekoren. Rundt alven har vi en grenlignende ornamentikk, som nærmest virker som et kaleidoskop. I Bangladesh syntes de disse grenene er litt rare; de er jo uten blader, og der nede er jo ikke dette så vanlig!
De fleste hjem har i dag produkter i steingods, og Wik & Walsøe legger derfor vekt på porselenet som materiale. Kolleksjonen består av edleste feltspatporselen fremstilt av rene naturmaterialer, og produktene er 100 % blyfrie. Edelt porselen kjennetegnes ved sin hvithet, vakre glansfulle glasur, gjennomskinnelighet og rene klang. Fra produksjonsprosessen starter til en gjenstand ser dagens lys, brennes den fra 2 til 4 ganger ved ulike temperaturer. Produktene er håndlaget og vil alltid ha variasjoner i form og farger.
For oss er lyden av porselen viktig. Den er ikke til å ta feil av. Akkurat som krystall. Steingods har en til sammenligning nesten vond lyd. Porselen er eksklusivt, men også svært funksjonelt og tåler mye. Servisene våre skal derfor ikke puttes i skapet mellom høytidene.
Et servise = et statement
Jentene finner frem de ulike produktene som har kommet ut av de to brakkene i løpet av de siste årene, og lunsjen serveres på serviset Woodstokk. Serviset bygges ut når nye behov oppdages.
Vi fant ut at vi måtte lage et servise som ikke lignet på de andre; vi måtte ha et statement og ikke etterligne. Det kan jo alle gjøre. Det å lage servise er også et langsiktig prosjekt; der folk supplerer og erstatter over mange år. Vi vil ikke bare levere alve-vaser, men være en helhetlig porselensleverandør. Woodstokk, inspirert av den kjente festivalen, ble dermed skapt. Vi trodde det brune skulle bli vanskelig å selge, men vi ser vi har truffet en målgruppe og skiller oss ut i butikkene. Det fungerer både i et minimalistisk hjem og på et furubord. Tanken er at alle produktene våre kan matches og mikses. Woodstokk ble også laget i hel-hvitt, Whitewood, med et tidløst, lyst og nordisk uttrykk. Våren 2009 lanserte vi en knallblå versjon, Blåne, inspirert av nordisk natur og kultur og fenomener knyttet til det. Ordet Blåne forekommer ofte i norske folkeeventyr og betegner et fjernt og ubestemmelig sted i horisonten. På en messe i London ble det faktisk kommentert at det blå serviset var en fornyelse av det gamle blå-hvite porselenet så mange har et forhold til i Norge. Det var gøy å høre. Det blå kan like gjerne brukes på hytta på fjellet som ved sjøen. Verden er jo blå; himmel og hav.
Jeg leste en gang at blått er verdens mest populære farge, skyter Ragnhild inn.
Hvordan kom mønsteret frem?
Det ble nærmest drodlet frem, strek for strek. Det er referanser til vev og årringer i trærne, gamle åkler og lusekofter. Mange mener at et slikt mønster aldri kunne blitt laget i Sverige.
Og hva med dragemønsteret og serien Drageporselenet?
Dette er også en slags fornyelse. Dragemønsteret er jo nesten bare blitt benyttet i gullsmedkunsten, og mange nordmenn har et forhold til dette. Men drager finnes jo, som alvene, i de fleste kulturene, og er viktige i den keltiske og kinesiske troen. Vårt mønster er fri fantasi over gamle stavkirkeportaler i lyse metalliske farger som furugul, rød og grå granitt. Det siste motivet i Wik & Walsøe-kolleksjonen er hjorten og serien Alveskog. Alven er jo temmelig feminin, så vi måtte ha med en hjort også. Da jeg serverte kaffe i helgen i dette kruset, var det første gang en mann kommenterte porselenet, ler Linda, men legger til:
Hjorten er også forbundet med noe overnaturlig og har en spesiell kraft i flere kulturer. Det finnes et sagn om en lysende hjort som var et sendebud, en apostel, med et lysende kors mellom hornene, Dette er jo ikonet Jägermeister har tatt.
Hva er vakkert?
I forbindelse med sitt 1-årsjubileum laget også Wik & Walsøe tre eksklusive, signerte kunstvaser i et begrenset opplag: Pixieporselenet. Vasene var nærmest et kunststunt, og vi håper de en vakker dag blir en del av fremtidens ettertraktede samleobjekter, sier Ragnhild.
Ved hjelp av silketrykk har designerne trykket fotografier tatt av Linda på vaseformen: En hest og et bondegårdsmotiv, en bjelke fra Fredrikstad mekaniske verksted og høstløv. For hva skiller egentlige kunstnere og designere?
I Norge blir mange designere betraktet som kunstnere, men vi mener det er et klart skille. Designere lager produkter for volum-industriell produksjon, bredde og til et større publikum. Men kunstnere lager kun unika. Kanskje er det en tydeligere grense i utlandet; der design er mer etablert som merkevarer som Marimekko i Finland og Rosenthal i Danmark. Alle vet jo at dette er design. I Norge har man ikke så sterke tradisjoner for design og merkevarer. Kanskje kun på møbeldesign. Designere lager også ofte en prototype, som produseres et annet sted.
Det skorter ikke på ideene hos Wik & Walsøe. Det er lagringskapasiteten som stopper dem; de ønsker til enhver tid å ha et visst antall av alle produktene på lager for å levere til utsalgsstedene, og da kan ikke produktene være for mange. På en kreativ workshop stilte jentene seg spørsmålet hva som er vakkert, og fant inspirasjon på en søppelplass.
Hvis man tar ut enkeltgjenstander herfra, og ser dem med andre øyne, kan man finne mye vakkert. Skjønnhet er visuell. For oss er det viktig med inntrykk som gleder. Tenk deg i Bangladesh, det første folk gjør når de "går" et trinn opp i samfunnet, er å investere i skjønnhet og pynt. De har en helt annen estetisk tradisjon enn her hjemme.
Er norsk design i en god periode?
Norsk design har endelig fått selvtillit, og er ikke lenger en lillebror i Skandinavia. Å si at "det er norsk design", gjøres nå med stolthet. Vi har fått en utrolig varm mottagelse i markedet. Men det viktigste for oss er forretningsplanen vi utarbeidet. Vi vet hvem vi er, og hvor vi skal.
Ja, så ble vi jo enige om å jobbe bare med folk vi liker. Så banken ble valgt ut fra kundebehandleren som var så hyggelig, smiler Ragnhild.