Selvrepresentasj-oner satt i et system
















Av Lars Elton.
KUNST 4-2013: HVA: Cindy Sherman: Untitled Horrors HVOR: Astrup Fearnley-museet, Oslo NÅR: frem til 22. september
Astrup Fearnley-museets store Cindy Sherman-utstilling plasserer museet i internasjonal toppklasse. Men utvalget kan diskuteres.
Det er liten tvil om at amerikanske Cindy Sherman (f. 1954) er en av samtidens viktigste kunstnere. Hun regnes som en av det postmoderne fotografiets frontfigurer, og hun har gjort iscenesettelsen av selvet og grenselandet mellom kunst og populærkultur til diskusjonstema blant både leg og lærd.
Etter at Sherman debuterte midt på 1970-tallet, tok det ikke lang tid før hennes serie Untitled film-stills fikk ikonstatus. Her iscenesatte hun seg selv i fiktive filmscener slik vi var vant til å se dem i Hollywoods reklamefotografier. Mange har gått i fellen og gjettet hvilken film de enkelte bildene må være hentet fra. Men de er altså klekket ut i Shermans hode, og de tar stilen så på kornet at det er lett å bli lurt.
Siden har hun iscenesatt seg selv i alle mulige sammenhenger, og de populærkulturelle referansene kommer like tett som de kunsthistoriske. Hun tilhører en generasjon postmoderne kunstnere som tok i bruk fotografiet og redefinerte det i en stadig mer visuelt orientert kultur.
Utstillingen er full av bilder der Sherman poserer utkledd som alt fra hore til madonna – og selvfølgelig som klovn. Men på et tidspunkt gikk hun lei av kunstsamlernes hausing av verdien i annenhåndsmarkedet. Hun begynte å jobbe med intellektets og kroppens mindre skjønne sider, som medisinske dukker og ulike biologiske avfallsprodukter. Dermed kunne hun triumferende si til samlerne: Prøv å henge dette over sofaen din!
Det er dette aspektet ved Shermans billedunivers som Astrup Fearnley-museet legger hovedvekten på når de kaller utstillingen Untitled Horrors. Med andre ord er sex-, vold- og oppkastfaktoren høy. Og selv om mye av sjokkeffektene må tilegnes publikums fantasi, er det liten tvil om at mange vil oppfatte denne delen av utstillingen som vel sær. Like fullt er det grunn til å spørre om dette temaet burde vært utforsket enda grundigere for å forsvare utstillingens tittel. For slik den fremstår nå, kunne temaet enten vært enda grundigere belyst, eller så kunne museet satset på en bedre presentasjon av bredden i Cindy Shermans karriere. Utstillingen er imponerende, men den faller litt mellom to stoler.
Relaterte kunstverk

To Be or Not to Be.......

Yoga fire

Emerald castle (II)

Eros

Hall of Fame III, Rijksmuseum, Amsterdam, The Netherlands 2014

Midtsommer

Måne

Hvit kjole

Angus delirium

Emerald castle

Scent of pine

Solslott II

Fra Sør-Frankrike

Avreise

Etterpå

Flyktning

Fra Hedda

Bok: Widerbergs hus

Frøya

Førefall

Nattevakt

Fjære

ARNOLD. Capitello Edition

Minner

Surfer

Fjellgeit

Loving in extraordinary times

Høst

Blåtimen

Renn

Colum, in grey

Colum, in pink

Vase 2

No longer fear the darkness (gold)

Time is a storm in wich we are lost

I hold your faith, hold mine

I hold your faith, hold mine

Victory over ignorance

Har du fyr

Høsten i nord

Mot byen

På en klippe

Ved Duorus utløp

Kanalen i Aveiro

Bevingede likemenn II

Svermer II

Svermer I

Oppstandelsen (mørk)

Isola
