Salgsbetingelser


Generelle vilkår for Fineart
Vi ber deg lese gjennom de generelle vilkårene som gjelder når du handler hos Fineart. Når du kjøper en vare, betyr det samtidig at du har akseptert og godkjent gjeldende betingelser.
Vi tar forbehold om skrivefeil, lagerfeil, utsolgte varer og logiske feil på våre sider.
Selger er: Fineart eller ved formidlingssalg av kunst vil Fineart opptre som mellommann på vegne av kunstneren som er kontraktsmotpart.
- Juridisk enhet
- Fineart AS (Organisasjons# 980747522)
- Forretningsadresse
- Filipstad Brygge 2, 0252 Oslo
- Epostadresse
- kundeservice@fineart.no
- Telefon
- 22 01 24 20
Kjøper er den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt du, deg (og tilsvarende benyttes betegnelser som din eller ditt).
Registrering / Personalia
For å kunne handle hos Fineart må du registrere deg. Dette for å oppnå høyest mulig sikkerhet rundt betaling og levering. Registreringen er gratis, og uten forpliktelser for deg. Opplysningene vil bli lagret på en sikker måte, og vil ikke være tilgjengelige for uvedkommende. Straks du har lest gjennom betingelsene, akseptert dem, og registrert deg, vil du kunne legge inn kjøpsordre på varer i Fineart galleri og auksjoner. Ta vare på passordet ditt. Dette er en sikkerhetsfunksjon for deg, og skal brukes hver gang du benytter deg av Fineart. Du bestemmer selv passord når du registrerer deg, brukernavnet blir automatisk satt til din epostadresse.
Fineart er ansvarlig for alle personlige opplysninger du oppgir til oss, eller som vi får del i når du legger inn kjøpsordre eller besøker vår hjemmeside. Informasjonen vil brukes til varedistribusjon og til å sende deg informasjon om tjenester innunder Fineart. Fineart vil under ingen omstendigheter overlate de utleverte personalia, eller andre opplysninger om kunder hos Fineart, til en tredjepart utover det som kreves for å kunne levere de varer/tjenester du har bestilt.
Personvern
Informasjon om besøk på våre nettsider blir logget anonymt. Loggene inneholder ikke personidentifiserbare opplysninger, men benyttes til måling av trafikk på nettstedet. Målingene gir statistikk som hjelper oss i arbeidet med å gjøre vårt nettsted funksjonelt og brukervennlig, og til å presentere relevant innhold og annonser. Til formålet benyttes informasjonskapsler (cookies), elektroniske bilder (web beacons) og ulike tracking scripts
Les mer om hvordan vi bruker cookies og nettsporing
Vennligst les vår personvernpolicy for informasjon om hvordan vi behandler dine personoppysninger.
Innlegging av ordre
Det er kun personer som har fylt 18 år som kan handle hos Fineart. Innlagt kjøpsordre er bindende. Falsk ordreinnleggelse eller budgivning vil bli politianmeldt. Forsøk på svindel, dokumentforfalskning og annen kriminell virksomhet vil bli strafferettslig forfulgt.
Din bestilling er bindende når bestillingen er registrert på vår server (datamaskin). Vi er samtidig bundet av din bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Du har likevel rett til å gå fra kjøpet i henhold til lov om angrerett.
Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen.
Betaling
Hos Fineart kan du velge mellom fire betalingsmåter, elektronisk betaling med kreditt/debetkort, postoppkrav*, faktura/delbetaling/betalingsutsettelse* eller nettbankbetaling.
I samarbeid med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, tilbyr vi følgende betalingsmetoder. Betalingen går alltid direkte til Klarna.
- Kortbetaling
- Faktura: Forfallsdato er 14 dager fra tidspunktet varene er sendt ut. Fakturavilkårene finner du her
- Konto: Klarna Konto er en rammekreditt fra Klarna som gir forbrukere mulighet til å betale sine kjøp i månedlige avdrag med 1/24 (minimum 95 NOK) av totalbeløpet. Mer informasjon om Klarna Konto, samt alminnelige fakturavilkår og standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt finner du her
- *Faktura/delbetaling/betalingsutsettelse tilbys av Klarna og forutsetter kredittsjekk
- *Postoppkrav tilbys av Fineart på alle ordre med en total ordreverdi opp til kr 5 000,-, men ikke dersom det er valgt ramme eller andre varer som må spesilbestilles eller tilvirkes
- Nettbankbetaling tilbys av Fineart på alle ordre, du får da tilsendt betalingsinformasjon på epost og betaler før varen leveres.
Frakt og ekspedisjon
Kunden betaler frakt i tillegg til varens pris. Fraktpris fastsettes etter gjeldene satser Fineart benytter seg per i dag av Bring/Posten samt en gjennomsnittsberegning av rekvisita/emballering. Hentemelding får du direkte fra ditt lokale postkontor.
Fineart leverer kun varer i Norge og Sverige. Leveringstiden varierer for det enkelte produkt. Levering skjer med posten og du får en hentemelding når varen kan hentes på postkontoret. Dersom varen ikke hentes innen 14 dager returneres den til Fineart. Ved uavhentede varer påløper et gebyr på kr 300,-. Dette er uavhengig om man ønsker ordren tilsendt på nytt.
Det er også mulig å velge å hente bestillinger hos Fineart i Oslo. Fineart oppbevarer bestilte ordre med "hente selv" som leveringsmåte i 3 måneder fra dato hvor de er satt på lager. Etter dette blir ordrene åpnet og bildene går tilbake til Fineart. Grafikk blir ødelagt når de forblir rullet over lengre tid og Fineart har ikke anledning til å oppbevare bildene mer enn 3 måneder. Det er kundens ansvar å hente bildene innen fristens utløp.
Les mer om leveringsmetoder her
Angrerett og reklamasjon
Det gis 14 dagers full returrett etter angrefristloven på kjøp foretatt via fjernsalg (altså i nettbutikken Fineart.no eller over telefon), der kjøpesummen er over kr 300,- inkludert frakt og tilleggskostnader. Merk at angreretten ikke gjelder kjøp i Finearts gallerier. Forutsetningen er at varen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde. Benytt fortrinnsvis original emballasje, da kjøper har risikoen for skader under transport som skyldes mangelfull emballasje. Kjøper betaler returfrakt. Ved retur av varer på grunn av feilsendinger, eller retur etter angrefristloven av 24.03.72 nr.11, bør du benytte deg av henholdsvis returskjemaet som ligger ved pakken når du mottar den. Dette for å sikre at returen og eventuell tilbakebetaling går så raskt som mulig. Har du spørsmål kan du kontakte kundeservice. Retur må skje innen 14 dager fra du mottok varen. Send aldri varer i retur i postoppkrav.
Når varen lages spesielt for forbrukeren, er det vanlig 14 dagers angrerett, men slik at angrefristen senest går ut 3 måneder etter mottak av varen. Det kan avtales at produksjonen begynner før utløpet av angrefristen. Dette må avtales før kjøpet og etter at alle andre vesentlige opplysninger er gitt av selgeren, herunder også opplysninger om angreretten. Benytter du angreretten i slike tilfeller, skal kjøperen dekke kostnader til faktisk utført arbeid og medgåtte materialer. Dette betyr at dersom du angrer kjøpet på en ordre hvor du har valgt innramming gis det kun full angrerett på kjøpet av kunstverket og ikke rammen som er tilvirket spesielt for den aktuelle orderen.
Reklamasjoner på grunn av feil ved varen: det gis full reklamasjonsrett etter kjøpsloven for alle produkter. Etter hovedregelen er det 2 års reklamasjonsrett på alle varer. Under enhver omstendighet plikter kjøper å reklamere innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget.
Har du ytterligere spørsmål om reklamasjoner kan du kontakte kundeservice
Vareinformasjon
Fineart gjør hele tiden sitt beste for å gi deg korrekte opplysninger. Likevel kan vi få feil informasjon fra våre underleverandører. Fineart tar derfor forbehold om feilaktig produktbeskrivelse, priser eller annen informasjon som framkommer på denne internettsiden, samt utsolgte bilder fra kunstner. Alle tilbud gjelder såfremt varesortimentet er tilgjengelig for Fineart. Vi forbeholder oss retten til å endre produktsortimentet, tilgjengelighet og pris dersom vi har mottatt feilaktig informasjon fra våre underleverandører. Videre tar Fineart forbehold om ikke innkommende varer.
Bildende kunstneres hjelpefond (BKH-avgift)
Ifølge kunstavgiftsloven skal 5 prosent av kunstomsetning gå til Bildende kunstneres hjelpefond. Beløpet ble i 2007 oppgradert fra 3 prosent, og det er selgers plikt å innkreve avgiften.
Abonnements- og medlemsvilkår
Gjelder kun for abonnenter av magasinet KUNST og Fineart fordelskunder.
Ditt abonnement på KUNST inkludert Fineart Fordel er registrert når disse vilkårene er akseptert. Vi gjør oppmerksom på at det kan ta opp til 2 uker fra vi mottar bestillingen til magasinet er i din postkasse. Som abonnentsfordel mottar du bladet før det er i salg i butikken. Abonnementet løper inntil oppsigelse foreligger.
Bladleveringen forskuddsbetales i samsvar med den betalingsperiode du har valgt. Vi sender deg en giro i løpet av måneden bestillingen er gjort, og ber deg å betale innen betalingsfristen. Ved purring påløper et gebyr. Manglende betaling eller retur av bladet betraktes ikke som oppsigelse. Abonnementet kan kostnadsfritt flyttes til en annen fast adresse i Norge. Flytting ut av Norge kan medfører høyere pris grunnet portotillegg.
Som hovedregel skal vi levere magasinet i din postkasse før det er i salg i butikken. Vi gjør likevel oppmerksom på at det kan avvike ved inneklemte helligdager og at vi da sender deg magasinet så fort det lar seg gjøre. Dersom magasinet uteblir, er vårt erstatningsansvar begrenset oppad til det du har betalt for tilsvarende tidsrom. Forsinket blad vil normalt ikke erstattes.
Reklamasjoner vedrørende mangelfull distribusjon må meddeles umiddelbart til kundeservice@fineart.no
Bonus
Bonus kan opptjenes ved kjøp av utvalgte produkter hos Fineart. Produkter som du opptjener bonus på er godt merket med antall poeng du opptjener ved kjøpet. Bonus blir godskrevet deg når vi ekspedert og mottatt betaling for en ordre som inneholder varer som gir bonus. Din tilgjengelige bonus vil vises i handlekurven når du gjennomfører neste kjøp eller på din brukerside. Du kan selv velge når du ønsker å benytte din opptjente bonus, men bonusen kan ikke deles opp. Bonus kan bruke som hel eller delbetaling. Har du mer opptjent bonus enn det du benytter vil dette bli tilgode til neste handel. Benytter du deg bonuspoengene blir disse borte og du må tjene opp nye.
Dersom bonuspoeng blir benyttet til å kjøpe et produkt som gir bonus, innrømmes kun bonus for den del av produktet som ikke blir betalt med bonus; det innrømmes altså ikke bonus på bonus. Inneholder en ordre som blir betalt med bonus, både produkter som gir og ikke gir bonus, benyttes bonus som delbetaling først på de bonusgivende produktene slik at bonusopptjeningsgrunnlaget reduseres
Dersom en ordre hvor det er opptjent bonus blir kreditert grunnet retur fra kunde, vil bonusen opptjent bli fjernet. Skulle du ved krediteringstidspunktet ha benyttet deg av den opptjente bonus, vil kredittnotaen bli redusert tilsvarende den benyttede bonusen.
Bonusen kan benyttes på handler både på nett og i vårt galleri. Opptjent bonus ved fornyelse av abonnement er gyldig i 3 mnd fra opptjeningsdato. Bonus opptjent på kunstkjøp er gyldig i 6 mnd fra opptjeningsdatoen. Det er ikke mulig å forlenge eller endre denne perioden. Opptjeningsdato er det samme som ordredato.
Bonus gis kun til privatpersoner, og det deles ikke ut bonuspoeng ved bruk av betalingsmåtene faktura, postoppkrav eller del-betaling. Det gis heller aldri bonus ved kjøp av gavekort, men det er mulig å opptjene bonus ved en handel når en betaler med gavekort.
Fineart forbeholder seg retten til å holde tilbake eller slette bonuspoeng som er feilaktig registrert på kunden. Fineart AS forbeholder seg retten til å avvikle eller gjøre endringer bonusprogrammet med én måneds varsel. Dersom bonusprogrammet avvikles vil de opptjente bonuspoengene kunne benyttes i henhold til utløpsdatoen for de opptjente bonuspoengen (3/6 måneder fra siste opptjening).
Forbehold
Fineart tar forbehold om driftsstans eller uriktige priser, forårsaket av forhold utenfor vår kontroll, herunder tekniske problemer, inkludert, men ikke begrenset til, strømbrudd, overbelastning og sabotasje.
I tillegg forbeholder Fineart seg retten til å annullere ordre uten forvarsel og uten ytterligere forklaring. Videre betraktes alle innlagte men ikke ekspederte ordre som en aksept av kundens ønske om å kjøpe det det gitte produkt; Fineart har rett til og i etterkant annullere varelinjen eller heve kjøpet dersom det viser seg at det er oppgitt uriktige opplysninger, herunder men ikke begrenset til feil opplysninger fra våre underleverandører, feil i prising eller det skulle fremkomme opplysninger som gjør at vi ikke kan levere produktet i henhold til de på forhånd gitt opplysninger. Videre handler Fineart alltid i god tro.
Tillegg
I tillegg gjelder egne betingelser for auksjon
Relaterte kunstverk

Humleveien 2

Cloudscape

Clouds

Sommerkveld

Før solefall

Urban

Plage Keller

Air

Morgensol
