Ingrid Berven har stukket føttene ned i kanskje et av høstens mest utskjelte og roste kulturelle sko-par; nemlig skoene som juryleder for årets høstutstilling. Selv debuterte hun på utstillingen i 1997 med ordene "Ingrid Berven markerer seg som en sterk debutant med installasjonen "Natt/Verden" av Trond Borge i Stavanger Aftenblad. Installasjonen bestod av 16 neonrør festet til en kvadratisk metallramme. I og rundt kuben var det på gulvet plassert tretten sement-fotballer.
Egentlig var det musiker hun var, før hun fikk tittelen billedkunstner og videokunstner. Hun tok først en lang utdannelse på Institutt for Musikk på Griegakademiet, og har arbeidet både som orkestermusiker og som musikklærer. Karrieren som "kunstner" startet først på slutten av 1980-tallet- fra tegning, maling og til sist det konseptuelle uttrykk. Fra 1990 til 1992 gikk hun på Kunstskolen i Bergen, og året etter var hun allerede opptatt på Kunsthøyskolen i Bergen, avdeling Kunstakademiet. I løpet av akademitiden var hun også et semester ved Kunstakademiet i Helsingfors. Og før hun hadde avsluttet akademiet, hadde hun debutert og deltatt på flere utstillinger.
Kunstdebuten fant sted i 1996 på Vestlandsutstillingen med et Relikvieskrin fylt av metallbokser med påskrifter som "Hud fra venstre bryst" og "Hud fra hode" og så videre - et verk med klare referanser til Middelalderens tro på en legende kraft i helgenes kroppsdeler. Fra år 2000 kunne man se Bervens utsmykking i Øvre Fløybanestasjon i Bergen med "Ekornlette spor i grønt opp og bjørnetung ned".
I Oktober 1999 startet Ingrid Berven og Annette Kierulf et mye omtalte galleriet i Bergen; BY THE WAY. Det var lite hamburgere å få. Derimot presenterer de kunst via "Windowshopping", der utstillingen rett og slett befinner seg i vinduene og kommuniserer direkte med mannen i gaten.
1. Hva er ditt beste kunstkjøp? / Favorittkunstverk?
Mitt første ordentlige kunstkjøp er en tegning av Øyvind Torseter.
2. Hvorfor? Hva appellerte / tiltrakk / traff deg?
Jeg så en bok han hadde illustrert: "On the road again, again", og fikk interesse for hans måte å tegne på. Tegningen består av en rockekonsert og forskjellige hendelser rundt konserten. Jeg merker at øynene og oppmerksomheten synes det er spennende å følge strekene.
3. Når gikk du til anskaffelse av det?
Kunstverket ble innkjøpt før sommeren 2005.
4. Hvordan og hvor fikk du tak i det?
Jeg har et vindusgalleri i Bergen som heter BY THE WAY - galleri for samtidskunst, der han var invitert til å stille ut sine tegninger.
5. Var det for å behage øyet, intellektet eller med tanke på investering og en mulig verdiøkning at du anskaffet verket?
Fordi jeg likte arbeidet så godt selv, ville jeg gi det til min sønn i bryllupsgave. Etter hvert fant jeg ut at det er umulig å gi kunst til andre for man vet ikke hva andre foretrekker av kunst. Jeg beholdt det selv og ga brudeparet noe annet.
6. Hva skal til for at du selger kunstverket?
Det er ikke tilsalgs.
7. Hvor på en skala fra 1-10 (uinteressert - lidenskapelig interessert) kan man plassere din kunstinteresse?
Min kunstinteresse er naturligvis stor ettersom det er mitt fag, og til tider lidenskapelig.
8. Kan man kategorisere en installasjon som f.eks. en plastbåt i et badekar fylt med vann utstilt på Høstutstillingen som kunst?
Jeg vet ikke om det er en installasjon som virkelig har eksistert du mener. Jeg har ikke sett den. Men alle kunstnere har en tanke bak det de gjør. Noen arbeider trenger kompetent formidling som kan si noe om kunstverkets forhold til samtiden. Det er ikke lett for publikum å følge med i alt som foregår på kunstscenen uten veiledning.
9. Husker du kunst som har gjort deg sint/provosert deg på et vis?
Jeg kan ikke huske at noe har provosert meg, men hvis kunst og kunstnere er pretensiøse, dogmatiske og belærende blir jeg likegyldig.
10. Finnes det andre kunstverk som har/har hatt spesiell betydning for deg?
Botticelli kunstverk blir jeg aldri ferdig med, de er ubeskrivelig vakre. Andre kunstverk som har hatt stor betydning for meg er arbeider av Rebecca Horn, Bruce Nauman og Nam June Paik.
11. Er det et kunstverk du enda ikke har fått sett, men som du har lyst til å oppleve?
For øyeblikket har jeg ingen ønsker om å se spesielle kunstverk, men jeg kunne godt ha tenkt meg å oppleve Fricks Collection i New York og Uffizi Galleriet i Firenze en gang til.
12. Hvilket kunstverk ser du som et lite stykke norsk Freia melkesjokolade: det største, norske kunstverket opp gjennom tidene?
Jeg har mange favoritter når det gjelder eldre kunst, for eksempel Thorvald Erichsen "Fra Kviteseid" som lenge var en yndling. Kanskje fordi jeg bodde i Malmø i mange år og lengtet tilbake til den grønne naturen på Vestlandet. Men Astrups nattbilder som for eksempel "Juninatt i haven" har også vært stort for meg på grunn av natten og lyset som han bearbeider så hemmelighetsfullt.
13. Har du en mening om hvem som er Norges viktigste kunstner?
Hvis du tenker på en ikke nålevende billedkunstner med bred og betydelig produksjon må det være Edvard Munch. Ser man på dagens kunstnere er det vanskeligere å finne en bestemt person, fordi alle kunstnere har ulike perioder med produksjon av varierende kvalitet.
14. Hvilken kunstner kunne du tenke deg å dele en flaske rødvin med i hans/hennes atelié?
Jeg kunne godt ha tenkt meg å dele en flaske vin med Suvi Nieminen på grunn av våre ulike synspunkt og hennes utsøkte humor.
15. Når og hvor besøkte du sist et galleri / en utstilling?
Siste utstillingsbesøk var på Gallerialer i Oslo der Arne Revheim viste maleri.
16. Hvis du fikk lov til å velge helt fritt fra hele verdens kunstskatter, hvilket verk skulle du helst hatt i ditt eie, og hvorfor?
Jeg har ikke interesse av å eie noe kunstskatt. Jeg "eier" alle mulige kunstverk som er tilgjengelige på museer og utstillinger.
17. Hva hadde livet vært uten kunst?
Vanskelig å si hva livet hadde vært uten kunst i og med at det er umulig å sjekke. Kanskje hadde det gått greit. Men et moderne liv har nok vanskelig for å klare seg uten kunst.