Informasjon om attestering og stempling av Pushwagners trykk etter hans død




Informasjon om attestering og stempling av Pushwagners trykk etter hans dødInformasjon om attestering og stempling av Pushwagners trykk etter hans død
Terje Brofos, med kunstnernavnet Pushwagner, ble i begynnelsen av april 2018 innlagt på Diakonhjemmets sykehus. Der gjennomgikk han omfattende undersøkelser, hvor vevsprøver, bronkoskopi og datatomografi viste en langt fremskredet lungekreft.
Pushwagner hadde frem til sykehusinnleggelsen, og det tidspunkt han fikk kunnskap om alvorlighetsgraden av sin kreft, inngått avtaler om fremtidige utstillinger. Han hadde også forberedt flere av disse utstillingene med en rekke nye kunstverk som ennå ikke var ferdigstilt og signert.
Pushwagner var innstilt på å komme hjem og fullføre sine verk sammen med sine nære medarbeidere. Men den 24. april, 19 dager etter innleggelsen, døde Pushwagner tragisk nok brått og uventet.
I sytten av disse dagene på sykehuset var han imidlertid aktivt involvert og mentalt fullt ut tilstede i sine samtaler om sin kunst og hva han ønsket skulle skje videre.
Hans visjoner finnes nedtegnet i det Tilleggstestament han utarbeidet sammen med sin advokat den 8. april 2018, mens han lå på sykeleiet. Der skriver blant annet Pushwagner: - Dette tilleggstestament er opprettet fordi jeg ser at jeg ikke blir ferdig med verkene før jeg dør
. Videre redegjør han for hvilke kunstverk som skal fullføres og hvordan attestering og stempling skal foregå. Dessuten skriver han: - Jeg har over flere år systematisk ført protokoll og fotografert alle mine kunstverk i høyoppløselige foto inklusive opplags-nummer, teknikk og signatur
.
Dr. juris Loretta Würtenberger, er med-etablerer av Institute for Artists' Estates og medforfatter til boken The Artist's Estate: A Handbook for Artists, Executors, and Heirs. Würteneberger sier: - the question of whether to produce work after the artist is gone ´is one of the main topics´ she discusses with living artists as they plan their estate and legacy. But for artists, who have already passed away, she said, the decision should be made ´not on copyright issues, not on market issues – it should only be based on what the artist wanted´, she said
Og i det tilleggstestament Pushwagner nedtegnet på sykehuset uttrykker han sin viljeserklæring med hensyn til hva han ga fullmakt til å ferdigstille av hans kunst, og hvordan dette arbeide skulle håndteres, etter hans død.
Nyordningen med attestering og stempling
Samlere og kjøpere vil nå registrere at "signeringslinjen" på de nye Pushwagner-trykkene har en annen karakter enn tidligere. Terje Brofos har i sitt tilleggstestament nedtegnet at Stefan Stray skal signere med de fire initialene SKJS. Undertegnede har i dette skrivet i stedet konsekvent valgt å benytte begrepet attestere, for å skille mellom kunstneren Pushwagners signatur og Stefan Strays attestering.
På alle kunstverk ferdigstilt etter Pushwagners bortgang blir derfor hans signatur erstattet av en attestasjon med initialene til den autoriserte (SKJS – Stefan Karl Jørgen Stray), sammen med et preg-stempel, hvor navnet Pushwagner fremkommer, og måned og årstall er påført for hånd med blyant. I sitt tilleggstestament skriver Pushwagner: - Jeg har arbeidet nært med Stefan Stray i nærmere 18 år, og jeg er overbevist om at han vil kunne videreføre/lede dette arbeidet sammen med meg så lenge jeg lever og fullføre arbeidet etter min død i samarbeid med mine øvrige assistenter.
På eldre trykk, hvor Pushwagner ikke har signert hele trykkserien, vil det i tillegg etter hvert også bli en attestering og en preg-stempling av usignerte trykk. Ved denne type "ettersignering" vil det alltid medfølge et sertifisert skriv som redegjør for hvor stort opplaget er og hvor mange eksemplarer av serien som er trykket og originalsignert av Pushwagner.
Det vil ikke bli attestert trykk utover det opplaget som Pushwagner tidligere har angitt.
Langsiktig planlegging og helhetstenkning
I store deler av Pushwagners liv arbeidet han systematisk og planmessig med sin kunst.
Bilder og motiv – uansett om det var et maleri, en litografi, et D.G.A. – eller et silketrykk – gjennomgikk en lang og tidkrevende foredlingsprosess, fra den opprinnelige tegningen til det endelige uttrykket.
Derfor var det også en naturlig utvikling i den skapende prosessen at Pushwagner i lang tid hadde planlagt å trykke blant annet storformat silketrykk, men det fantes dessverre verken adekvate eller store nok ark eller silketrykkbord som kunne trykke disse.
Spesialtilvirket silketrykkbord
Dette ledet til at Pushwagner allerede i 2016-17 bestilte og kjøpte to spesiallagde silketrykkbord fra Maschinenbau Bochonow i Tyskland. Og etter et års installasjon, test- og prøvetrykking kom også den nå den 86-årige nestor innen silketrykk i Norge, Gunnar Fredriksen, til teamet i Pushwagners studio i Riga for å bistå i den innledende trykkeprosessen av de nye storformattrykkene.
Fredriksen hadde for nærmere 40 år siden trykket cirka 4000 eksemplarer av Pushwagners silketrykkserie En dag i Familien Manns liv, hans kunstneriske gjennombrudd som ble vist på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden sommeren 1980.
Senere i prosessen ble også silketrykker og tidligere bekjent av Pushwagner, Bjørn Johannessen, trukket inn med sin unike kompetanse.
Spesialtilvirket bomullspapir
Allerede før silketrykkbordene kom på plass hadde Pushwagner vært i kontakt med verdens ledende kunstpapirprodusent, Canson i Frankrike. I 2010 utnevnte Canson Pushwagner til "ambassadør" for deres kunstpapir, samme type papir som ble benyttet av Picasso, Matisse, Ingres, Warhol og Goya.
Uten Cansons instrumentelle representant i Oslo, Christian Moen og Sophie Seons standhaftighet ved hovedkvarteret i Frankrike ville neppe Pushwagner ha fått produsert sine 7 tonn med 450 grams bomullspapir (202 x 150 cm), hvor hvert ark veier nærmere 1,5 kilo.
Og forutseende nok, fikk Pushwagner også sin signatur preget i den ene enden av arkets kortside.
Helhetstenkning og sikkerhet
Det lå en helhetstenkning bak denne utviklingen.Allerede 2011 hadde Pushwagner begynt å bygge og utvikle sine egne håndlagede massive bøkrammer i sitt studio i Riga.
Egentilvirkede rammer skulle ikke bare uttrykke Pushwagners skapende ambisjon om rammen som en forlengelse av selve kunstverket. Den skulle bli en del i et ledd som dreide seg om kunstverkets totalopplevelse og samtidig ett sikkerhetselement som vil kunne forebygge mot og avsløre eventuelle etterlikninger.
Gjennom høyoppløselige foto av hvert trykk i Norge, og spesialmerkede rammer knyttet til hver avfotografering, kan Pushwagner nå gi kjøperne en høyere grad av sikkerhet enn hva som til dags dato er gjengs innen kunstbransjen.
Pushwagner var også innstilt på å gjennomføre et nytt sertifiseringssystem, som det har blitt arbeidet med over tid, for å gjøre det enklere for kundene å kunne skille en original Pushwagner fra en eventuell kopi.
Relaterte kunstverk

Ofilikki

Baby trip (monokrom)

Malstrøm

Yellow teddy

Thirteen

Columbi egg

Gar-Gar

Cosmos (monokrom)

Jobkill (large)

What's happening

Bogeyman

Bok: Fly Away

Plakat - Light on Pushwagner | Stord Kulturhus (2017)

Smoking gun (monokrom)

Plakat - Who Controls The Controller (2016)

Epp Håndkolorert variant

Pushwagners verden (Film)

Plakat - Movement (2014)

Bok: Pushwagner x 75

Personlighetens mosaikk

Personlighetens mosaikk

Villdyret I

Foran motivet & drømmen

Utkjast

Aldrende James Dean

Man in Black

Arret

Munchs øye

Bredbeint i Rotterdam

Politihesten

Kunstneren og hans kapital

Kunstneren i sitt verk

Flukten

På limousinen

First I take Berlin

Pushwagner loves you

Karikert

Smaken av suksess

Armageddon Man

Sveisen

Lit de parade
