ANMELDELSE: Rastløs Rebell
Av Kjetil Røed.
HVA: Asger Jorn "Rastløs Rebell"
HVOR: Statens Museum for Kunst, København
NÅR: Varer til 15. juni 2014
Sentralt i utstillingen med Asger Jorns kunst i København finner vi et lite brev til Guggenheim Foundation, ført i pennen av kunstneren selv. To hell with your money, bastard, skriver han. Han hadde blitt tilbudt en klekkelig sum for sitt kunstnerskap, men den danske kunstneren ville ikke ha pengene. Han vender den amerikanske kapitalen ryggen - både den symbolske og den reelle. Brevet er karakteristisk for Jorn, en av de mest kompromissløse kunstnerne Norden har hatt. Han hatet autoriteter, og hele hans kunstnerskap er et opprør mot dem. Brevet inngår i den uvurderlige dokumentariske delen av Jorn-utstillingen Rastløs Rebell, hvor vi får se flere Artist books og sentrale prosjekter han gjorde med situasjonistene, hovedsakelig nøkkelpersonen Guy Debord.
Brevet forteller oss om en egenrådig kunstner som ikke ville la seg diktere - en egenrådighet som, med enda større kraft, artikuleres i bildene hans. I første del av karrieren, hvor han var assosiert med CoBrA-bevegelsen, lot han sin uregjerlighet allieres med barnets lek og outsiderens eksentriske uttrykk. Noen år senere gikk han mer konkret til verks, når han tok for seg eksisterende malerier og føyde til sine egne modifikasjoner. Her var det gjerne myndighetspersoner som fikk vridd sine regalier ut av posisjon. Jorns kanskje mest fascinerende bilde er historiemaleriet av Stalingrad. Men i stedet for å fordype seg i motpartenes brutaliteter, i kampens hete, har han latt det hele oppløse seg i en hvit sky - krigen er visket ut, og vi må bruke vår fantasi for å forestille oss hva som har skjedd.
Han ville ha oss til å tenke selv - akkurat som han selv gjorde.