På veggen: Jonny Andvik


Av Mette Dybwad Torstensen.
Det var bestefaren Alf Andvik som ga Jonny Andvik sin første pensel og maling som 12 åring og oppmuntret barnebarnet til en kunstnerkarriere. I dag er Andvik en av de fremste figurative malerne i sin generasjon i Skandinavia. I løpet av sin karriere har han også hatt over 500 studenter på sin kunstskole i Porsgrunn i Telemark, der han etablerte Atelier Andvik i 1999. For han er Mesterverket det høyeste målet.
- 1. Hva er ditt beste kunstkjøp? /Hvorfor kjøpte du det? /Når gikk du til anskaffelse av det?
På et bokmarked i Amsterdam i 1990-årene, var jeg så heldig å komme over en bok om Käthe Kollwitz liv og virke. Den er trykket i tredveårene og har litografi illustrasjoner i stedet for rastrerte bilder. Bildene er usignerte, men dramatiske og flott gjenngitt og inspirerer til stadighet. Ellers har jeg handlet gammelt og nytt innen maleri og grafikk.
- 2. Husker du kunst som har gjort deg sint/provosert deg på et vis?
Kunst provoserer når den er tom, uten estetikk og når den skal være morsom eller sarkastisk. Når kunsten gjør folk om til forsøkskaniner, da er jeg ikke med lenger. Jeg har respekt for andres skaperverk. Dilemmaet er når stipendpenger åpner muligheter for utrykksformer som i den "virkelige" verden ikke ville vært eksisterende om skaperen måtte "kjempe" seg mot målet med egne midler.
- 3. Husker du din første kunstopplevelse?
Nei, jeg husker ikke nøyaktig den første gangen jeg hadde en opplevelsen som kan kalles det, men jeg fikk et "kick" av bøker om det gammelmesterlige maleri og Rembrandt på biblioteket i Porsgrunn på syttitallet, den gang jeg fikk dra dit de første gangene alene. Jeg kunne sitte i timer å bare se i storøyd forundring.
- 4. Finnes det andre kunstverk som har/har hatt spesiell betydning for deg?
Andrew Wyeth ble jeg tidlig introdusert for via min gode lærer Kjell Dahl. Dahls bibliotek åpnet en verden av malere og temperateknikkene til Wyeth ble et diskusjonstema i klasserommene. Jeg husker godt en anledning der vi arbeidet med overflateteksturer og jeg hadde malt en flaske. Lærer Dahl brakte med seg noen gjester inn i klasserommet og kom opp bak ryggen min og utbrøt "Har du sett på maken til ferdigheter. Dette er den nye Munch!" Den situasjonen kan sies spesiell da jeg for første gang virkelig forstod hvor stor sprengkraft et godt malt bilde har. Odd Nerdrums malerier og grafikk fikk betydning etter at jeg oppdaget bildene hans tilfeldigvis i annonsene på baksiden av noen interiørmagasiner kort tid senere. Nå mange år etter dette, har jeg reist verden rundt og lett opp mesterverk som kan lære meg noe. Jeg så også Sorolla og Velazquez i Madrid i november og var nylig i London å så Rembrandts selvportretter - smertelig vakre bilder!
- 5. Er det et kunstverk du enda ikke har fått sett, men som du har lyst til å oppleve?
Det er mange som jeg ennå ikke har sett. Eremitasjen i St. Petersburg står høyt på ønskelisten, Brandywine Museum i statene, med Andrew Wyeths bilder er også på listen. Metropolitan i New York m.m.
- 6. Hvilken kunstner kunne du tenke deg å dele en flaske rødvin med i hans/hennes atelier?
Jeg har delt vin med mange, og hyggelig har det vært. Skal jeg ønske meg noen å dele en flaske vin med, må det være Karl Erik Harr, Per Ung, Frans Widerberg - noen av de gutta eller Vebjørn Sand. De representerer det jeg selv søker - idéer som fødes gjennom hardt arbeid er det noe magisk ved.
- 7. Når og hvor besøkte du sist et galleri / en utstilling?
Jeg tar skjelden turen innom galleriene, da hodet mitt trenger ro fra andres idéer. Sist jeg så en god utstilling var ved Tate Britain, The National Gallery og ved The National Portrait Gallery i London i april.
- 8. Hva hadde livet vært uten kunst?
Livet uten mesterverket kan jeg ikke forestille meg; uten muligheten til å undres over hvem som gjorde det, hvorfor han gjorde det, hvordan han gjorde det og for hvem han gjorde det. Mesterverk eksisterende i dag er unike dokumenter. Ikke bare er det et lite stykke "fanget tid" fra den tiden det ble laget i, men det er syn muliggjort gjennom mesterens persepsjon og håndverk.
- 9. Hvis du fikk lov til å velge helt fritt fra hele verdens kunstskatter, hvilket verk skulle du helst hatt i ditt eie, og hvorfor?
"Jødebruden" av Rembrandt eller "The Milkmaid" av Vermeer faller meg fort i tankene. Skulpturen "Apollo og Daphne" ellert "St. Theresas ekstase" av Bernini er ubeskrivelig vakre historier i marmor. "The Helga pictures" av Andrew Wyeth, malt i hemmelig allianse mellom maler og modell. Alle går utenfor forstanden.
Relaterte kunstverk

Kjærlighetsnymfen

I skyggen av et tre

Sommernatt

I had a dream and now it's real - The 3D collection

A star is born (3D)

Fly away (3D)

Furry faces (3D)

Don't grow up (3D)

The loyal ones (3D)

We are family (3D)

All smiles (3D)

Don't blame me (3D)

Killing you softly (3D)

Scarred (3D)

I love you (3D)

Crossroads (3D)

Headaches (3D)

Look me in the eyes
