Hvor går grensen?
Av Lars Elton.
KUNST 1-2013: HVA: David LaChapelle: Burning Beauty HVOR: Fotografiska, Stockholm NÅR: til 3. mars 2013
STOCKHOLM (KUNST): Han er kjent som den halvpornografiske estetikkens glossy kjendisfotograf. Utstillingen i Stockholm viser at David LaChapelle også har andre kvaliteter.
Fotografiska i Stockholm er blitt meget populært på kort tid. Det har de greid med sjenerøse åpningstider, en god restaurant og et utstillingsprogram som pirrer med kontroversiell fotokunst. Det siste oppfylles til gangs når det kommer til David LaChapelle (født 1963). Amerikanerens blanding av kjendiser og mykporno er eksplosiv. Enkelte vil bli støtt. Men det bør ikke hindre noen fra å se hans største utstilling noensinne. For første gang fyller Fotografiska hele huset med én kunstner. Fordelt på tre etasjer og 3000 kvadratmeter er spennet i de 256 verkene formidabelt. Her finner du kjendiser av fremste stjernekaliber, og de glossy kvalitetene med sprakende farger, forførende sminke og voldsomme, visuelle effekter skriker imot deg. Men David LaChapelle har lagt kommersen bak seg, og i produksjonen fra de siste syv årene finnes lavmælte bilder som nærmer seg tilværelsens sårbare sider.
Det er spesielt tydelig i serien Awakened (Oppvåknet) fra 2007. Den portretterer vanlige mennesker fotografert under vann, og den vektløse tilstanden gir dem en overjordisk fremtoning. Dette uttrykket har en linje tilbake til de eldste 1980-tallsbildene på utstillingen. Det er vakre (sort-hvitt fotografier) sort/hvitt-fotografier, inspirert av religiøse motiver med nakne kropper i et dust lys.
Religiøsitet og nakenhet er to sentrale tråder gjennom David LaChapelles produksjon. Og selv om et stort antall artister, kjendismodeller og pornostjerner fremtrer i bildene, er det noe med konsekvensen i den totale produksjonen som bringer frem en kritisk dimensjon. Ja, provokasjonene er åpenbare, men i bunnen av det hele finnes en respekt for tilværelsens mer skjøre sider. Når vi føyer til en nytolkning av kunsthistoriens sterkeste uttrykk, blir denne utstillingen faktisk viktig. Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle mene det, men i David LaChapelles turnering av alt fra naturkatastrofer til en moderne Jesus ligger det en positiv sprengkraft som kan overraske noen og enhver. Det gjelder bare å se bortenfor sjokkeffektene.