Refleksjon av Per Didrik Wærner

P Dette kunstverket omsettes ved Fineart som mellommann i opphavsmannens navn, og er således unntatt MVA. Les mer

Per Didrik Wærner jobber i et abstrakt språk. Teknikken i bildet kaller Per Didrik Wærner selv for Grafisk teknikk - blandingsteknikk . Han vil ikke kalle bildet håndkolorert, men har gått inn i det ferdige trykket med en fin pensel med gouachemaling eller sort tusj, for å få frem det mørkeste mørke og lyseste lyse, poengtere kontrastene. Hensikten er å få et spenn i dybden og skape billedrom med farger og bevegelse. Billedrommet blir psykisk. Det oppstår for øyet i motsetningene mellom fargekontrastene.

Motivet er hentet fra en tur etter regnvær ved Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden i Bærum. Man kan velge å se bildet som en total abstrakt komposisjon med form og farge. Eller man kan dikte inn landskapet: Skyene er i ferd med å lette over det mørke vannet etter regnskyllet, en åsrygg strekker seg bortover horisonten. En slette befinner seg foran oss. Himmelen lysner og solen skaper en herlig turkis-blå farge.

Emner

Per Didrik Wærner

Per Didrik Wærner

Se kunstnerprofil

PER DIDRIK WÆRNER har etablert seg som en kjent kunstner i Norge gjennom sine malerier, grafikk og design. Han var med på å etablere Tjøme kunst- og kultursenter og har jobbet i NRK P2 og for Kunstnerforbundet. I dag beveger han seg på nye og utradisjonelle veier når det gjelder materialvalg for sin kunst.

Wærner benytter seg av forskjellige kunstneriske teknikker, avhengig av hva han ønsker å uttrykke og skape. Noen ganger er tresnitt eller litografi hensiktsmessig, og etter at giclée-metoden kom til Norge, var han blant de første norske kunstnere som tok i bruk og eksperimenterte med denne metoden. Wærner får frem sitt uttrykk ved å skrape, male og børste overflaten på en material- eller aluminiumsplate. Motivet utføres med rent pigment og egnet bindemiddel. Det ferdige bildet blir deretter digitalisert og fargekalibrert, og et prøvetrykk blir laget.